Fra Osavatnet til Espeland (05.11.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Storoksla (215m) 05.11.2017 12:09
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 05.11.2017 08:55
Espeland fangeleir (130m) 05.11.2017 12:19

Rett før kl. 9 var det 3 grader og oppholdsvær ved Osavatnet. Etter et kort stykke langs veien tok jeg av på stien oppover Ormarinden. Stien er bra, selv om det i dag var ganske vått på bakken. Etter en drøy halvtime var jeg på toppen av Herlandsfjellet. Fra nordvest kom det inn mørke skyer, og det ble først regn og deretter sludd. Sikten var tidvis veldig dårlig. Planen var å gå runden om Skåldalsfjellet, men det fristet ikke nå. Det var kaldt og vått, og fjellene var innhyllet i skyer. Så hva nå? Jeg fulgte samme vei tilbake til Osavatnet og bestemte meg for å gå på de fire toppene mellom Osavatnet og Espeland.

Fra søvestenden av Osavatnet fulgte jeg ryggen opp til Bjørndalshovden. Det var en del kratt her, men jeg fant et tråkk som jeg fulgte til topps. Høyspentlinja var også ei grei ledelinje mot toppen. Tilbake til Osavatnet samme vei.

Neste topp var Hovden i Bergen. Jeg tenkte å følge nordøstryggen, men etter et par forsøk fant jeg ingen direkte rute opp dit. Så da gikk jeg nedover veien et stykke inntil jeg kunne følge terreng uten altfor mange trær. Jeg fulgte kanten av den tette skogen, og kom etter hvert opp til mer åpent terreng. Greit videre til topps. På vei ned fant jeg en sti som jeg fulgte nordvestover. Etter hvert dro jeg ned dalsida til bilveien i greit terreng.

Det regnet en del nå, og det var veldig vått i terrenget. Så lenge tempoet var greit, holdt jeg varmen i treningsklær og fjellstøvler. Etter et lite stykke langs bilveien var det skiltet sti mot Vemånen. Her var det fint å gå. Stien går langs et steingjerde som går opp til toppen. Fin utsikt over Haukelandsvatnet herfra. Et tilbakeblikk på toppene i høyden viste at det nå var relativt fint vær i høyden. Det var nysnø på toppene, og snøgrensa lå på ca. 700 moh.

Fra Vemånen fulgte jeg sti mot Nesheia og Storoksla. Her var det veldig vått på stien. Fra toppen fulgte jeg sti ned til bilveien. Nå ventet ca. 4,5 km langs vei tilbake til Osavatnet. Det tok ca. tre kvarter. Da jeg kom fram til bilen, var det godt å få på tørre sko og sokker.

Fra Herlandsfjellet mot nordvest, i retning mot Åsane. Dårlig utsikt i dag.
Fra Herlandsfjellet mot Skåldalsfjellet.
Fra Herlandsfjellet mot Austefjellet (til venstre) og Slettegga.
Fra Herlandsfjellet mot sørvest. Osavatnet nærmest.
Fra Bjørndalshovden mot sørvest. Hovden i midten. Sotra helt bakerst i midten.
Fra Vemånen mot nord. Skåldalsfjellet i midten.
Fra Vemånen mot sør. Livarden i midten.