Bleienuten, Trollanuten og Uppsete-eggi (24.10.2011)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Uppsete (860m)
Endpoint Samme (860m)
Ascents Bleienuten (1,465m) 24.10.2011
Trollanuten (1,517m) 24.10.2011
Uppsete-eggi (1,414m) 24.10.2011

TRUGETUR TIL TOPPER NORD FOR UPPSETE

Etter en værmessig nitrist uke og helg i forveien var det endelig gode værmeldinger for denne mandagen.

BLEIENUTEN
Start fra Uppsete kl 10. Allerede her på 860 moh lå det snø. Jeg gikk opp langs vestsiden av elven fra Jernhusåi på støvler, men oppe ved Jernhusvatnet var det så mye snø at jeg tok på trugene som jeg brukte under hele resten av turen. Været var nydelig. Klar og blå himmel, men en god del vind, spesielt oppe på ryggene og toppene. Krysset over elven fra Kreklevatn til østsiden av Bleienuten. Bratt opp skråningen til platået på omkring 1300 moh vest for toppen. Så var det litt opp og ned delvis over og rundt snøfonner til en ny kneik på vel 100 hm opp til topp-platået på selve Bleienuten. Gikk først bort på den sørligste lille toppen på 1409 moh på GPS 0394783 6735724. Fortsatte så til hovedtoppen på 1465 moh hvor det står en steinvarde. Oppe der kl 1315. GPS 0394893 6736241. Flott utsikt spesielt mot Reinungavatnet og Seltuftvatnet i øst, Uppsete-eggi mot SV og Trollanuten og Fossdalsskavlen mot nord.

Uppsete med jernbanelinjen. Mjølfjellet i bakgrunnen
Utsikt mot Bleienuten fra Jernhusvatnet
Toppvarden på Bleienuten. Utsikt østover mot Reinungavatnet og Seltuftvatnet NØ for Myrdal

TROLLANUTEN
Det var ubehagelig sterk vind på toppen av Bleienuten, og jeg gikk raskt videre nordover og ca 100 hm nedover til Erlebotn på ca 1350 moh. Her var det stille og fint og nydelig utsikt utover Kreklevatnet og mot Uppsete-eggi. Fortsatte mot NNV og senere mot nord opp til Trollanuten. Passerte en skikkelig oktober-snøskavl på vei oppover. Tydelig at vinteren har kommet til området! Forbausende nok støtte jeg på ferske spor i snøen etter et stort dyr - sannsynligvis en elg - som hadde gått i samme retning som meg! Oppe på toppen kl 1530. Utsikt ned mot Aurlandsfjorden og mot Fossdalsskavlen og tilbake mot Bleienuten. GPS 0394775 6738303. Det blåste enda verre her enn på forrige topp, så det var bare å komme seg videre og prøve å komme i ly.

Utsikt mot NV. Kreklevatnet i forgrunnen, Uppsete-eggi i bakgrunnen til høyre
Vinterlige forhold på vei mot Trollanuten. Kreklevatnet mot sør
Toppvarden på Trollanuten. Utsikt mot Aurlandsfjorden i nord

UPPSETE-EGGI
Fra Trollanuten bar det nå sørover over de mange småtoppene utover Uppsete-eggi. Jeg var i tur og orden oppom dem alle, men valgte å registrere den som ligger 1414 moh som topp-punktet. Langs eggen støtte jeg på 4 jernstenger på forskjellige steder. En av de hadde en merkelig innretning av rustent jern montert på toppen av stangen som var bøyd nesten 90 grader av vind og vær. Jeg mener å ha hørt at Raudafjell Tamreinlag satte opp noe som skulle hindre tamreinen deres i å stikke av mot Hardangervidda. Prinsippet skulle være at vinden skulle lage en kraftig hylelyd i disse "fløytene" som skulle skremme reinsflokken tilbake til heimefjellet. Jeg har ikke fått dette verifisert, men ser ingen annen funksjon med disse innretningene, som ikke står på de høyeste toppene.
GPS-posisjoner:
Stang 1 (nord) 32V 393239 6737437 1440 moh
Stang 2 32V 393091 6736670 1400 moh
Stang 3 32V 392927 6735938 1397 moh
Stang 4 SV 32V 392408 6735353 1336 moh

Turen utover eggen var veldig fin med nydelig utsikt bl.a. mot Sauafjellet og Øykjafonn. Bratt ned på slutten langs SSV ryggen tilbake til bilen. Kom inn på DNT merket sti fra Upsete til Grindaflethytten på slutten.

Utsikt sørover Uppsete-eggi fra nord
"Skremmefløyte" for å hindre tamrein i å stikke av?