Snezka (30.10.2017)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Sněžka (1,602m) 30.10.2017 11:24

Satset på Snezka denne dagen, da den så ut til være den minst dårlige. Bodde nær Jelenia Gora og kjørte opp til turistlandsbyen Karpacz. Ikke noe problem å finne gratis parkering på denne tiden av året. Så var det å rusle oppover. Det blåste en del og fra ca. 900 moh møtte jeg snøen. Hadde noen solgløtt men ellers mest vind og vind og en del tåke. Siste biten opp til toppen var det ganske glasert med is og lite snø pga vinden. Joggeskoene var ikke akkurat noe godt fottøy.

Oppe på toppen var det ikke noe folk og ikke noe utsikt, kun diverse bygninger som så spøkelsesaktige ut i den tette tåka. Vinden var frisk og uten hetta hadde jeg slitt. Hadde også glemt å ta med mer enn ei handske, så løsningen for den andre hånda var å vikle den inn i ei ekstra ulltrøye. Amatør på tur!

Jeg hadde gått en slak runde opp, men siden den var ekstremt isete ville jeg prøve den mer direkte ryggen ned igjen. På vei ned møtte jeg flere som sjanglet oppover i den sterke vinden. Et par advarte meg mot å gå ned der siden de såvidt hadde kommet opp. Nå var det ikke spesielt vanskelig egentlig, men isen krevde litt forsiktighet. Noen vindkast var også smått heftige.

Lenger nede møtte jeg et par som så usikre ut. Tror jeg fikk lurt dem til å snu. Håper ikke det var feil.

Været letnet noe med noen flere solgløtt. I stedet for brakkesjuke på hotellrommet, tenkte jeg jeg kunne gå litt lenger, kanskje ta med Wielki Szyszak lengst vest på ryggen. Med snø og tung sekk ble det for langt, og i alle fall når jeg bare gikk rundt og frøs med kalde hender etter hvert. Avsluttet turen og fikk en grei tremilsrunde.

Merkelig dette med forbud mot å gå over alt utenom de tilrettelagte stiene, mens skogsmaskiner herjer og ødelegger terrenget for fote, mer enn 1000 mann utenfor sti klarer. Var også 6 Zloty avgift for å gå inn i nasjonalparken, men bortsett fra en eller annen app som jeg ikke gadd å laste ned, fant jeg ikke noen enkel måte å betale disse på, så da måtte de klare seg uten.

Ny nasjonstopp i boks i alle fall.

Der fikk jeg

Written by Olepetter 01.11.2017 14:03

svar på et spørsmål jeg ikke har rukket å stille... gratulerer!

Sv: Der fikk jeg

Written by mortenh 01.11.2017 22:18

Takk . Ikke bare du i Polen om dagen. I morra flyr jeg hjem. Når kommer du hjem?