Wielki Szyszak (31.10.2017)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Wielki Szyszak (1,509m) 31.10.2017 14:13

Etter en lang morgen på hotellet med fire(!) Narcosepisoder på Netflix fikk jeg mannet meg ut i regnværet. Ikke spesielt lystig eller lystent, men noe fikk man da gjøre. Kjørte nesten opp til Szrenica skisenteret og gikk gul løype oppover til en fjellhytte med et navn jeg ikke orker å resitere. Regnet var for lengst gått over til snø. Var overrasket over at andre var ute og gikk.

Videre på gul løype oppover mot hovedryggen. Var mer snø her og sporene etter hvert føyket igjen. Tåken gjorde det også litt ekkelt med sikten, men var likevel greit å følge ruta.

Så omsider inn på rød rute og plutselig dukker et gigantisk bygg ut av tåka. Ser rimelig sci-fi ut spør du meg. Det neste strekket er nok veldig fint i finvær. Langs stupkanten, en slags panoramasti, men i dag var det nada sikt. Måtte ut av stien på slutten for å komme til topps. Gikk gjennom isskaren noen ganger og det var litt kjipt.

Opp på topp, et bilde, og så ned igen. På returen ble det en del snøjogging og det var ganske artig. Nede på godt under timen.

Faktisk så jeg i ettertid at jeg fikk første Peakbookbestigning av denne grensehaugen.