Naturperler i Namsos (Prøvetur til Skardfjellet) (28.10.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fossbrenna (79m)
Ascents Høgfjellet (250m) 28.10.2017

Jeg skulle prøvegå et turforslag i Naturperler i Namsos, og utgangspunkt for turen var parkeringsplassen i Fossbrenna. Jeg fulgte en fin vei/gruslagt sti opp til Setertun. Her er det ei fin hytte som serverer vaffelkak (vafler) på mange søndager. Værmessig var dette en dårlig dag med kraftige regnbyger, sludd, hagl men en del sol mellom slagene. Jeg fortsatte etter skiløypa opp til nordenden av Alhusvatnet. Like før skiltet til peakbooktoppen Nyhagafjellet (som ligger til høyre) gikk jeg opp en fin fjellrygg til venstre for skiløypa, og tok stigningen opp til den fine toppen av Skardfjellet. Her er det en fantastisk utsikt mot sjøen i Vemundvik, og på tur opp ser man også Otertjønna. Fin varde på toppen. På infoskiltet for løypetraseen på skiløypa står det at skiløypa går over Skardfjellet, men dette stemmer ikke. Skiløypa går vel mot Høgfjellkammen, et utkikkspunkt litt vest for det høyeste fjellet i bymarka (Høgfjellet) Jeg skulle gå videre fra Skardfjellet til peakbooktoppen Høgfjellet, men det er stup på alle kanter videre fra Høgfjellet, så jeg måtte litt tilbake, og gikk i gaupeterreng ned mot den vakre tjønna Tronvasstjønna. Gikk videre opp i et uryddig terreng mot Høgfjellet. Til tross for at dette er bymarkas høyeste fjell (Hvis man ser bort fra to fjell øst for Høknesvatnet) er det ingen markering av fjellknausen på det høyeste punktet. Fra toppen gikk jeg ned til skiløypa ved Langvatnet. Her er det skiltet opp til utkikkspunktet Høgfjellkammen. I tillegg er det feilmerket at stien går til Skardfjellet. Det er kun tre fjell i Namsos kommune som har fått godkjent navnet Skardfjellet. Det er to Skardfjell på Otterøya, og et i bymarka, og det er fjellet på 219 moh som jeg besøkte i dag. Jeg fortsatte langs Langvatnet og tok samme ruta forbi Setertun og tilbake til utgangspunktet i Fossbrenna. Her passeres lekestativ/klatrevegg for barna, samt sittebenker for de voksne. En av Norges vakreste søppeldunker er plassert på enden av stien.

Skilting ved parkeringsplassen i Fossbrenna
Her må man bruke føttene eller sykkel. Rullator og
rullestol går også bra.
Her må man bruke føttene eller sykkel. Rullator og rullestol går også bra.
Fin rasteplass i Namsos Bymark
Lekeplass like før Setertun
Info om Setertun
I denne flotta hytta serverer o-klubben vafler
Alhusvatnet sett fra skiløypa
Skilting til peakbooktoppen Nyhagafjellet og andre interessante plasser. Skardfjellet ligger i motsatt retning
Utsikt mot Otertjønna og sjøen
Skikkelig snaufjell på Skardfjellet
Flott utsikt mot sjøen i Vemundvik fra Skardfjellet
Den vakre Tronvasstjønna
Toppen av Høgfjellet (Peakbooktopp)
Denne stien går ikke til Skardfjellet, men til Høgfjellkammen litt vest for Høgfjellet (250 moh)
Norges vakreste søppeldunk? Setertunstien i Bymarka i Namsos

Sti

Written by laskenkingen 11.01.2020 19:28

Det går en sti opp stupet på sørsiden av Skardfjellet. Trykk på kartet på denne https://peakbook.org/tour/310187/Bymarka.html så ser du hvor den går.

Sv: Sti

Written by TERJES 11.01.2020 21:34

Takk for info. Når jeg sammenligner gps-sporene våre ser jeg at jeg har gått en skikkelig omkrok. Men når du står på toppen, og det ser ut som det er stup på alle kanter, er det ikke lett å finne veien ned.