Rundtur i Hovseteråsen (28.10.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Hovseterhøgda Nordvest (507m) 28.10.2017
Hovseterhøgda Sørøst (507m) 28.10.2017

Kjørte bomveien opp mot Vælsvanna. Parkerte rett ovenfor hytta på pynten. Gikk et nytt skogsdriftsslep bratt oppover langs en bekk. Der slepet tok slutt gikk jeg opp åsen mot øst. Kom rett opp på Hovseteråsen Nordvest. Vært her mange ganger tidligere. Trigpunktet som sto her har kollapset for mange år siden.

På veg opp mot Hovseterhøgda Nordvest fra vest.
Hovseterhøgda Sørøst sett fra Hovseterhøgda  Nordvest. Restene av Trigpunktet ligger på bakken.
Hovseterhøgda Sørøst sett fra Hovseterhøgda Nordvest. Restene av Trigpunktet ligger på bakken.

Fortsatte videre østover bort til neste topp Hovseterhøgda Sørøst, som visstnok er 10 cm høyere enn nabotoppen med samme navn. Skog på toppen, men skimtet Vikerfjell og Norefjell i det fjerne.

Hovseterhøgda sørøst

Syd på høyden ligger det ei hytte. Herfra er det en fantastisk utsikt mot syd.

Utsikt over Ringerike og Hole med Tyrifjorden midt i bildet.

Gikk nordover og videre ned til Skrubbheim, som er ei restaurert celle som seks medlemmer av Osvaldgruppa skjulte seg i den siste krigsvinteren 1944-45. Tre russiske krigsfanger som hadde rømt fra fangeleieren ned på Geiteryggen ble også holdt i skjul her.
Gikk stien videre ned til Gørrtjern.

Gørrtjern i kveldssol

Fra Gørrtjern gikk jeg bilvegen ned til Vælsvannet og videre ned til bilen.
Brukte vel to timer på turen. Litt nysnø på de høyeste delene av terrenget. Fint vær, stille og noen plussgrader.