Ruketuten m/Frida - Lardal i Vestfold (29.10.2017)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Parkering Ruketuten (394m)
Endpoint Parkering Ruketuten (394m)
Ascents Ruketuten (602m) 29.10.2017 14:20
Visits of other PBEs Bom Nordre Svartangvei (230m) 29.10.2017 13:12
Parkering Ruketuten SOMMER Huldresti (390m) 29.10.2017 13:22

Jeg spurte Frida om vi skulle ta en topptur denne søndagen, og det hadde hun lyst til. Været var nemlig strålende, med klar og blå himmel, men ganske kjølig. En kald nordavind feide over Sør-Norge denne helgen, og selv her i lavlandet var det temmelig friskt på morgenen. Jeg tenkte derfor at en tur hvor vi hovedsakelig gikk i skogen ville være best. På toppene derimot ville det idag være surt og kaldt, særlig hvis vi ville ha litt utsikt. Været kan vi alltids beskytte oss mot, så varme klær ble pakket med.

Vi kjørte sørover til Vestfold denne gangen. Ved Svarstad fulgte vi Fv860 vestover til Vergedal, hvor vi tok av til venstre på Nordre Svartangvei. Her kom vi snart til bommen ved en skistadion. Prisen for å passere var 65 kroner, og betalingen måtte gjøres via bankgiro. En noe tungvinn måte å betale på nå i 2017... Jeg fylte ut giroen, og så kjørte vi videre til parkeringen hvor huldrestien til Ruketuten starter. Rett etter bommen, ved Borgen, hvor man tar av til høyre for å kjøre oppover til denne parkeringen, er det skiltet "Privat vei. Kjøring kun etter avtale". Litt usikker på hvor seriøst dette er ment... Ser at andre kjører til Ruketuten parkering. På nettsiden www.huldresti.no er det ihvertfall anbefalt å kjøre opp denne veien forbi Hellingsrud, og parkere der huldrestien starter.

Parkering Ruketuten, hvor huldrestiene starter.

To stier fører opp til toppen av Ruketuten (602) fra parkeringen. Frida og jeg valgte å gå oppover den østre, som var mest tydelig. Denne stien svinger seg opp det bratteste, før det blir flatere mot toppen. Ikke overraskende var det fryktelig vått i alle myrer, og gjørmete som bare det andre plasser det var flatt. Vi var skodd for sånt føre, så vi kom oss til toppen uten å bli våte på beina.

På vei oppover mot toppen. Det bratteste er unnagjort her.
Frida er oppe til venstre i bildet. Hun har akkurat gått under et stort tre som hadde lagt seg over stien.

Vi nærmer oss Ruketuten (602), som er bak skogen i bakgrunnen.
Idyllisk tjern ca 150 meter øst for toppen av Ruketuten.
Straks på toppen av Ruketuten (602).

Vi satte oss inntil sørveggen på bua som forsvaret har på toppen, så hadde vi le for den kalde vinden og samtidig en liten lunk fra sola når den var framme. Frida skrev oss inn i den ene boka der oppe mens vi spiste og drakk litt. Det var noe utsikt til flere retninger, men det er mye trær på toppen, så man må flytte seg litt rundt for den videste utsikten. I skyggepartier lå det et tynt melisdryss av snø, men det var bare så vidt det dekket bakken. Så nesten litt drøyt å kalle det vinterens første snø...

På Ruketuten (602). Lunt og fint her i solveggen.
Utsikt mot vest/nordvest fra Ruketuten.
Frida starter på returen.

På returen valgte vi den vestre stien, som går ned i Bikkjevannsdalen litt øst for Bikkjevann. Dette var en bedre sti å følge. Mer lettgått, og mye mindre myrete og gjørmete. I tillegg er den hakket kortere enn den østre stien. Ved å følge den ene stien opp og den andre ned fikk vi en fin rundtur denne flotte, men vindfulle søndagen sent i oktober.