Svartflogheia mfl (29.10.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Vellomveien p-lomme (135m)
Endpoint Samme (135m)
Ascents Eikelundheia (246m) 29.10.2017
Svartflauheia (197m) 29.10.2017
Svartflogheia (260m) 29.10.2017
Visits of other PBEs Vellomveien p-lomme (135m) 29.10.2017

Skien pf>100m

Parkerte på pytteliten p-lomme ved bommen til Vellomveien.
Deisa ut off-roader'n og peisa avgårde innover grusvei.
Herlig å være på topptur igjen akkompagnert med sykkel.
Var raskt inne ved Vellomvannet, slang sykke'rn i bushen 20m oppe i lia og tok strake veien mot Svartflogheia. Herlig bratt start og forsåvidt hele fotturbiten av denne turen var bratt opp og ned, godt å klyve i noen kystkoller igjen :-)
Gikk delvis over Svartflauheia's toppområde før jeg entret brattliene under Svartflogheia.
Fant en grei overkommelig bratt rute opp.
Fint, nesten urørt terreng oppe i og rundt kollene med bar- og edelløvskog i en herlig blanding.
Grei utsikt mot vest fra toppen. Gikk opp på alle tre potensielle toppunkt før jeg tok en pause i sola. Blåste godt oppe på toppen, men mindre enn igår.
Hadde ikke brukt lang tid opp så myste litt på kartet og fant ut at Eikelundheia var en passende ekstratopp på vei tilbake.
Tok en litt annen vei ned. Bratt som bare det her også, men helt grei nedstigning.
Svinsa over toppen av Svartflauheia og ned til sykke'rn.
Tråkka på oppover den lange, småseige bakken før jeg nok engang slang sykke'rn i lyngen og tok kurs Eikelundheia. Kupert, urørt og flott terreng innover her også.
Ble flere bratte klyvelinjer på vei opp. Matpause i sola ved toppen før jeg gikk SØ og ned i skaret mellom Hefteheia og Eikelundheia. Bratt opp og ned her også. God trening og herlig natur. Flott liten kolle denne Hefteheia. Videre bratt ned til sykke'rn for så å bare seile ned til bilen.
En flott dag blant bratte skogskoller var over.