Solumfjellet og Åslivassfjellet (28.10.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Ravalsjø p-plass (480m)
Endpoint Samme (480m)
Ascents Solumfjellet (799m) 28.10.2017
Åslivassfjellet (783m) 28.10.2017
Åslivassfjellet NV (781m) 28.10.2017
Visits of other PBEs Ravalsjø parkering (483m) 28.10.2017

Skien pf> 100m
Turfølge: Tommy, Fredrik og Øystein

Parkerte ved Ravalsjø p-plass før soloppgang og traska innover på grusvei og sti.
Mye elgjegere i bil på vei innover mot Elgsfjell. Ble mer eller mindre lost innpå en sti av en av jegerne. Vi valgte å følge henvisningen, men etter relativt kort stund valgte vi å gå ut av stien å gå en mer direkte rute mot Åslivassfjellet og Solumfjellet. Mye flottere og mer urørt natur etter avvikelsen fra sti oppunder Bjørnestilla.

Vinden dro seg til betraktelig til oppetter lia mens snølagte Lifjell forsiktig badet i dus morgensol. Flott skue.
Ganske småkupert oppi her og et flott urørt terreng å villgå i.
Klyving, kryping og bushing, helt etter turboka :-)
En ung kongeørn seilte majestetisk forbi og utallige ravn sirklet over Finnvolldalen.
Flere orrfugl samt en tiur og ei røy ble skremt opp fra marka.
Ble en meget fin tur opp til Åslivassfjellet, og siden Solumfjellet, hvor det ble en lengre matpause i sola og i le for vinden.
Utrolig mye elgtråkk i terrenget rundt her og jaggu fant vi ikke en elg også, dessverre ikke i live.
Så ut til å være en sjøldød kalv.

Monstermøte på selveste Halloween-dagen...
Halloween-elg på Solumfjellet..

På returen gikk vi en litt annen rute, en meget flott rute det også, over mange flotte svaete småkoller med god utsikt. Etterhvert gikk vi ned mot Finnvolldalen gjennom spennende lavbevokst gammalskog med flere flotte småbekker på vei ned lia.

Dysterskog på Halloween i liene under Åslivassfjellet.

Alt i alt en meget flott tur gjennom tiltalende natur :-)