Solbakkefjellet (28.10.2017)

Start point Gimmeland
Characteristic Jogging
Ascents Solbakkefjellet (459m) 28.10.2017 12:34

I dag ble det løpetur på langs av Solbakkefjellet, som ligger mellom Kalandsvatnet og Sveningen. Det var i underkant av 10 grader, men litt småkjølig i dalbunnen. Jeg så sol høyere opp på fjellet, så jeg håpet at det ville bli varmere der oppe. Fra starten sør for Gimmeland fulgte jeg grusvei før det tok av en sti som var godt skiltet og merket med gule treklosser. Etter hvert som jeg kom opp på fjellryggen ble utsikten bedre og bedre. Fra toppen er det vid utsikt i alle retninger. Det var en del skyer og tåke, men også glimt av sol og blå himmel.

Det er en fin varde på trigpunktet, som ligger litt sørvest for det høyeste punktet på Solbakkefjellet. Det er fint å løpe oppe på ryggen med god utsikt. Stien er bra, men det blir gradvis mer myrete terreng nordøst for toppen. Med terrengjoggesko merket jeg godt at vannet i myrene var kaldt. Ikke så rart, siden det snart er november. Så det gjaldt å holde et jevnt sig bortover myrene for å holde varmen på føttene. Ved Frotveit snudde jeg og tok grusvei tilbake til bilen.

Artig varde på vei opp mot Solbakkefjellet.
Fra Solbakkefjellet mot sørvest. Kalandsvatnet midt i bildet, med Fanafjorden bak til høyre.
Fra Solbakkefjellet mot nordvest. Ulriksmasten bakerst til høyre. Løvstakken og Lyderhorn bakerst til venstre.
Fra stien nordøst for Solbakkefjellet. Det gjelder å være godt skodd.
Fra Solbakkefjellet mot nordøst. Hausdalshorga i midten. Slettegga til venstre.