Dalmannshornet (26.10.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Dalmannshornet (1,476m) 26.10.2017

Var ikke akkurat meldt godvær de neste dagene og ut i fra værmeldinga var det best å få til noe i dag. Valget falt til slutt på Dalmannshorn etter å ha skumma igjennom et par rapporter fra diverse topper.
Jeg og sofiestromme (Sofie Hammernes Strømme) stabla oss inn i bilen og kjørte opp mot dagens startpunkt. Fant ei litta parkering midt i svingen med plass til 2 biler. Gikk herifra på fin sti opp Vassdalen. Et stykke oppi dalen ble vi overaska med stabla steintrapp i et godt stykke i den bratteste delen. Her er det noen som har lagt igjen et bra antall timer!
Etter en 400-500 høydemeter slaka det utover og sikten så dessverre dårligere ut lenger oppe i dalen, men håpet var at denne skulle lette litt utover. Det gjorde den også i perioder før den kom tilbake igjen. Veldig varierende!
Etter å ha fulgt den gode stien kryssa vi bekken og gikk til høyre(vest) for den navnløse knausen. Kom så opp til Tindeskarvatnet og kryssa vestover opp i skråningen, litt små-plundrete terreng akkurat her.
Var nå oppe på ”eggen” og et nytt bratt parti skulle nå forseres, her begynte også snøen så vidt å legge seg.
Vel over det bratteste ble det mer og mer snø, men i gjengjeld slakte det ut hele veien mot toppen. Sikta var nå bare dårligere og dårligere. Trodde først vi hadde kommet til toppen, stussa litt på den lille varden før vi så igjennom tåka en mye større varde 60 meter unna. Ble en liten tur ned og rundt før vi kom oss opp på den riktige toppen. Ikke det beste været for en lang pause, men fikk lurt inn litt mat og kaffe da det heldigvis ikke blåste alt for mye.
Ble etter hvert småkaldt så vi pakka sekken og fulgte spora i snøen på vei ned. Litt småsleipt i brattpartiet på vei ned, men gikk bra uten problemer.
Alt i alt en flott tur selv med stang ut hva angår vær. Begge var også enige om at turen minne litt om Jakta, bare i en mildere versjon. Bratt i starten, slaka litt ut, opp i bratta igjen før det slaka på nytt ut mot toppunktet.
Uansett, denne frister med gjentagelse en skikkelig godværsdag!

Vesentlig enklere å komme seg opp Vassdalen en det først så ut til fra startpunktet
Tåka ligger innover
Trua økte her, blå himmel og stadig bedre sikt
Opp i bratta
Litt lenger oppe i bakken, mista det meste av tru på godvær
Oppe på nesten riktig topp