Øyjordtinden (24.10.2017)  5

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Parkeringsplass ved RV17 (66m)
Endpoint Parkeringsplass ved RV17 (66m)
Ascents Øyjordtinden (492m) 24.10.2017

Fra kjøkkenvinduet vårt har vi en flott fjellrekke med fjell av forskjellige utfordringer når det gjelder høyde, tilgjengelighet osv. Kun ett av disse har jeg ikke vært på og nå var dagen kommet for å gjøre noe med det.

En liten kjøretur frem til parkeringsplassen like innenfor Skålsvika tilrettelagt for å gå til Øyjordtinden. Min litt ustabile GPS sier at vi startet på 66 moh og derfra begynte vi å gå oppover en fint anlagt vei som er godt egnet for både rullestoler og barnevogner. Etter å ha passert en flott opparbeidet rasteplass ved en liten elv, fortsatte vår ferd på en sti. Stien var merket men enkelte plasser var den litt komplisert å se da den gikk på berg der det var lite å spor å se.

Vi kom oss til toppen

og der er det både postkasse og skilt som viser at man er på rett plass. Fantastisk utsikt og sti merket videre til f.eks. Skålsvikhaugen som ligger i nabokommunen Beiarn. Dessuten er det jo panoramautsikt til Per Karlsatind i Bodø.

Litt vindfull dag med et par minusgrader gjorde det greit å komme seg ned igjen forholdsvis raskt - vi fikk oss imidlertid både kaffe og et par skiver før vi dro ned igjen.