Kvithevlan øst (8/36 GRONG) (22.10.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Medalåa bru (143m)
Ascents Kvithevlan øst (272m) 22.10.2017

Etter å ha besteget Gusliklumpen, fortsatte jeg videre etter Medølaveien. Tok til venstre i første kryss, og parkerte ved gang/firhjulingsbrua over Medalåa. 5,3 km hit fra Trongbrua ved Fv 72.
Planen var å gå langs elvebredden, men det var stup i begynnelsen, så jeg måtte gå opp på ryggen og følge denne. Jeg passerte et trigpunkt på dette fjellet. Punktet er på høyeste plass på dette fjellet, og norgeskart bruker navnet Kvithevlan Øst (259 moh) på dette trigpunktet. Men peakbooktoppen som ligger vest for dette trigpunktet kalles også Kvithevlan øst på peakbook.
Men jeg gikk til det vestligste av de to østfjellene. Her var det ingen markering av høyeste punkt, men dette er det høyeste fjellet på dette fjellmassivet. Men kanskje navnet er feil. Gikk ca samme rute tilbake.

Fin bru over Medalsåa
Medalåabrua
Her er alt gjort klart for opphenging av elg
Trigpunkt med navnet Kvithevlan øst. (259 moh)