"Bukkeritt" i Bergsdalen (23.10.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Fossheim/Småbrekke (529m)
Endpoint Samme (529m)
Ascents Småbrekkebukken (1,129m) 23.10.2017 14:12
Bergsbukken (1,162m) 23.10.2017 15:05
Nydelig høstdag med oppsprekkende skydekke. Parkering ved stistart Gullhorgabu og fulgte sti som hadde mer kvalitet av kjerrevei; så bred og fin var den. Rett øst for høyde 883 tok jeg av fra stien og tok sikte på nordøstflanken av Småbrekkebukken. Stort sett tørt fjell, som var overraskende blankskurt og vegetasjonsfattig. Svært rolig tempo pga aktuelle helseutfordringer, relativt kjølig på toppen hvor småpytter hadde frosset til, og fikk god bruk for medbrakt dunjakke etterhvert. Topplatået nokså ulendt, med flere revner og kløfter som måtte forseres før toppvarden kunne erklæres nådd. Meget flott utsikt, kunne se langt vestover Nordsjøen vest for Stord, Austevoll, Sotra og Øygarden.
Småbrekkebukken. Utsikt vestover. Nordsjøen kan skimtes langt der ute..
Kvitanosi mot høyre bildekant i nordlig retning

Småulendt ned vestflanken i retning Bergsbukken, som ikke så veldig langt ut. Også denne toppen svært vegetasjonsfattig, også her kløfter og gjel som måtte forseres. Flere varder i toppområdet, ingen tvil om hvilken som var høyest
Bergsbukken varde. Utsikt vest. Gullfjellet dominerer sentralt i det fjerne
 Folgefonni og Kvinnheradssalper kan skimtes i sørlig retning

Fant "energiøkonomisk" trase på stort sett lettgåtte sva nedover/nordøstover i retning nordflanke av Småbrekkebukken, kun et sted en kløft hvor det var tilløp til lett klyving. Videre radig nedover tursti til parkering. En alt i alt flott senoktobertur i nydelig høstvær.
Ikke det verste underlaget dette...