Kjempen frå Seljord (18.07.2005)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Skridustaul (590m)
Ascents Hestenutan (1,281m) 18.07.2005
Nordnibba (1,364m) 18.07.2005
Skorvetoppen (1,370m) 18.07.2005

Storeslem på Skorve – Kjempen frå Seljord!

Nettopp passert Høna, Seljordsvatnet bak.

Jeg, bikkja og fatteren hadde denne uka tenkt oss på tinderangling i Jotunheimen, men været talte oss litt imot. I vente på været tok vi bilen til et av de få stedene det var fint vær på Østlandet, nemlig i Seljord i Telemark. Jeg har hytte i Åmotsdal, og utsikt rett mot blant annet Skorve og Mælefjell, noen fjell som har vært mine barndomsdrømmer! Så denne drømmen måtte bli oppfylt.

Vi ankom Seljord sentrum utpå formiddagen rundt 12.00 tida, vi kjøpte oss noen deilige lunsjkarbonader som vi tok før turen startet. Vi satte bilen i veikanten ved Skriustøl der en kan starte for å komme opp i massivet. Stien oppover var merket og naturen her i Telemark gir meg i likhet med Vestlandet en følelse av kulturarv, gamle støler, grender og jeg vet om mange gamle historier og myter fra Seljord. Blant annet om en kjører bil innover Åmotsdalen fra Nutheim, kan en se et ansikt i Sverdrupnuten (534) på venstrehånd ved gården Dale, den er kalt Dalegubben. Men nå skal jeg holde meg til turen, og ikke fortelle bort myter og historier min bestefar har fortalt meg. Etter å ha passert en gammel støl som heter Karto kom vi til en gard som heter Høna, her satte vi oss ned og spiste nista vår mens vi nøt utsikten mot Seljordsvatnet og omegn.

Rett etter en kort pause skuet vi innover Finndalen, en veldig spesiell dal som minner mye om de spredt skogkledde dalene i Rocky Mountains i USA/Canada. Etter å ha slukt noen høydemetre til kom vi til et stikryss ved Nordnibba, her tok vi i første omgang stien bort til høyeste punkt Gøysen (1370), stien dit var preget av steinur og små vann uten utløp. Her fikk bikkja badet litt, noe hun likte godt. Det var knall utsikt fra toppen, selv om denne dagen var litt disig. Vi skuet utover Seljordsvatnet, Nisser, Bykleheiene, Brattefjell/Vindeggen landskapsvernområde, Gaustatoppen og mye mer…

På Gøysen, Seljord sentrum og vatnet bak (hvor er sjøormen?).

På returen fikk vi med oss noen andre topper på lista. Vi spratt selvsagt oppå Nordnibba (1365), deretter forlot vi stien for å ta Øskjenuten (1204). Etter det krysset vi stien og gikk oppå det vestre massivet på Skorve, nemlig Hestenutan (1281), men på veien dit passerte vi en topp som ikke sto avtegnet på vårt kart (Seljord Sør) nemlig Såta (1153) rett nordøst for Hestnuttjørni.

Etter Hestnutan spaserte vi ned i til Finndalsstaul og fulgte stien ned til bilen. Turen tok vel totalt ca. 6-7 timer. Mens vi kjørte hjem i bilen sa meteorologen på Nrk P1; God dag, god dag! Dette her er meteorologisk institutt, vi kan melde om at regnet snart tar slutt, og det blir sol, sol, sol!!! Yes, vi er klare for neste storeslem i Jotunheimen!

Ruta vi gikk, rød stripe viser veien opp, og turkis viser ekstraruta ned.