Jonlifjellet (22.10.2017)

Written by TuSBe (Turid Støa Bergmann)

Ascents Jolifjellet (766m) 22.10.2017

Vi ble invitert med på søndagstur, Jonlifjellet har stått på ønskelista lenge og da var det hyggelig at lokale kjentfolk ville ha oss med. Nå viste det seg at ingen i turfølget hadde vært så langt oppe som på grensevarden før, varden som markerer toppen og grensa mellom Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal så det ble en ny opplevelse for alle.

Vi kjørte gårdsveien opp fra krysset ved den gamle skolen i Lommunddalen, fortsatte videre på skogsvei og parkerte der veien er sperret. Derfra tok vi turen opp mot toppen, 4 voksne, en 5-åring og 2 firbente. Vi fulgte skogsveien så langt vi kom og gikk deretter oppover, en del myrterreng men etterhvert mer berg og mose. Fantastisk utsikt underveis og et fantastisk flott høstvær, hvem skulle tro at sola kunne varme så mye i slutten av oktober? Jakker, hansker og hodeplagg forsvant raskt og ble ikke funnet fram før vi kom på toppen og kunne kjenne vinden.

Varden er flott og den har en postkasse med turbok, det er alltid morsomt og ekstra stas for 5-åringen. :) VI fant oss et sted litt nedenfor varden i le for en liten kaffepause før vi startet nedturen. Den la vi litt lenger nord og siktet oss inn på en annen del av skogsveien enn den vi hadde tatt på vei opp. Alt i alt en veldig flott tur for alle som var med.