Romsdalsfjell i ymse vær (22.10.2017)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point P-Trollstigen (687m)
Ascents Breitinden (1,797m) 22.10.2017 16:37
Visits of other PBEs Frokostplassen (1,315m) 22.10.2017 10:05

Komplett galskap! Å reise tilsammen 80 mil...tur..retur for å dra på fjelltur er litt drøyt. Været var meldt knall i Romsdalsfjell og Mortens forslag gikk rett hjem hos meg. Hovedmålet skulle være Store Trolltind, men vi var litt usikre på forholdene der oppe nå. Opp kl 03.45 for min del og så møtte jeg Morten på Skrautmål kl 06. Starten på en lang dag var alt i gang.

Over Valdresflya i lett snøvær...og maaange mil senere møtte vi Lars (naboen) ved parkeringsplassen på ved Trollstigen. Ca. kl 10 var vi på vei oppover mot Trolltinder. Været ble langt fra slik vi drømte om...og det ble flere nedturer. Etterhvert ble det svært håpløse forhold med mye råtten snø og mye banning og nedpsyking....Vurderte å snu og gå heller opp på Breitinden. Likevel...vi forsøkte og kom oss etterhvrt opp nær Bruraskardet, men droppet videre vandring. Vanskelig å se hvor vi skulle gå....og luften hadde gått litt ut av oss. Vi returnerte i den jævlige flanken med store steinere og flere "nesten skader" på knær osv, Sola kom ikke før kl 16...og etter å ha sett på en snøfri rygg opp mot Breitinden ble vi enige om å prøve på denne.

Dette ble bokstavelig talt en opptur. Fantastisk utsikt på toppen og sola skinte og humøret steg flere hakk. Ville vært ille å reise 80 mil uten å få med seg en topp. :) En rask tur ned til bilen igjen og litt ømme knær akkurat tidsnok før mørket kom for fullt. En svært lang kjøretur ventet, men hva ofrer man ikke for en fjelltur. Likevel...tror det er lenge til vi reiser så langt på en dagstur.