Vassfjellet - 500 mpf Sør-Trøndelag (22.10.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vassfjellet (711m) 22.10.2017 16:05
Visits of other PBEs Rønningsjordet P-plass (160m) 22.10.2017 14:23
Vassfjellhytta (510m) 22.10.2017 15:32

Det var fint vær i Trøndelag og jeg og Teis ville ha oss en luftetur. Jeg hadde aldri vært på Vassfjellet før, og det er jo på pf 500m lista i Sør-Trøndelag så det var ett passende turmål. Kjørte til Rønningsjordet P-plass og parkerte bilen her. fulgte skilt mot Storåsen og Vassfjellhytta 5,4 til jeg kom til Øyvindsvegen, en grusvei som jeg så fulgte og tok til høyre i krysset man kommer til litt opp i vegen. Her starter stien(e) mot Vassfjellshytta. Fulgte skilt mot Vassfjellshytta sommer der det var skiltet i kryss. Til tider flere mer eller mindre parallelle stier som alle leder mot hytta. Mange gjørmete myrer å krysse, mange steder var det lagt ut plank å gå på, men ikke overalt. Teis fikk etterhvert fine svarte sokker og svart mage av å gå å trø i gjørma. Ved hytta var jeg litt usikker på hvor jeg skulle gå videre, ingen skilt mot Vassfjellet. Valgte å følge stien mot Kvål og den ledet opp til veien som går til Vassfjellet. Dette er en fin og bred grusvei som jeg fulgte til den store varden og sikteskiven på toppen, brukte ca 1,5 time opp. Med unntak av innstallasjonene på toppen er det kjempefin utsikt i alle retninger mot sylane, trollheimen, Dovre, Fosen og Trondheim. Blåste surt på toppen, så ble ikke så lang pause før vi gikk ned igjen. Gikk samme vei tilbake og brukte noe over tre timer på turen. Teis var med.