Bløkallen - øytoppen på Midøya, Midsund (11.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Blø (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Bløkallen (522m) 11.10.2017 10:38
Visits of other PBEs Bløkallen P-lomme (30m) 11.10.2017 09:10
Bløkallen - klyvepunkt fra nord (400m) 11.10.2017 10:10

Vått og grått på Bløkallen

Dag 3 på kommune- og øytoppsamletur i M & R. Etter overnatting i Midsund kjørte vi tilbake til Blø på Midøya. Parkerte i Bløkallen P-lomme der det er plass til et par tre biler. Skiltet turstart på andre siden av veien noen meter mot Blø. Det var lovet oppholdsvær denne formiddagen, men det satte inn med regn kort etter at jeg var i gang med turen. Regnet vedvarte hele tiden.

Parkering langs veien litt nodr for Blø
Turstart markert med Stikk Ut skilt

Meget god, tydelig og velbrukt sti bratt opp skråningen til ca 180 moh. Her flater det ut og stien dreier nordover mot toppen. Ny, bratt stigning ca. 150 hm opp til et flatere platå som fører frem tii det vanskeligste partiet på turen - Bløkallen klyvepunkt fra nord.

Klyvepunktet med utlagt tau sentralt i bildet

Stien fører frem til et dieder der det er lagt ut et gammelt, noe tvilsomt hampetau. Klyving opp her var faktisk ganske utfordrende, i hvert fall slik forholdene var med vått og glatt fjell. Det var flere relativt høye opptak. Selv om det finnes fotfeste i diederet, var de ikke spesielt store og vertikal avstand mellom festene kan nok by på problemer for noen. Jeg var veldig glad for å benytte støtten av tauet opp og ned dette klyvepunktet. Muligens kan det omgåes, men jeg ga meg ikke tid til å undersøke dette nærmere. Etter klyvepunktet var det uproblematisk videre til toppen.

Ikke så langt igjen til toppen nå ....
Svær varde med kasse og turbok på Bløkallen

GPS ved varden 378560 6950455 i god overensstemmelse med koordinatene på PB. Bra utsikt selv om været var grått.

Mot Blåskjerdingane  - kommunetoppen i Haram
Mot Blåskjerdingane - kommunetoppen i Haram
Mot Midsund og Otrøya med Oppstadhornet som høyeste topp
Utsikt mot SV. Dryna med øytoppen Drynjahatten

Ned igjen samme vei etter en frisk tur til nok en fin øytopp i Møre og Romsdal!