Rødryggen (25.09.2011)  5

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Start point Fjellstua/Fjellheisen (423m)
Endpoint Fjellstua/Fjellheisen (423m)
Ascents Rødryggen (776m) 25.09.2011 10:20
Nydelig høstvær i dag så det er klart for å prøve seg på Rødryggen.Det er en lang tur i et ukjent turområde for oss.Tok Fjellheisen opp til Fjellstua hvor det måtte fotograferes litt før vi startet på turen.Fulgte sti innover mot Tindfoten noe som gjorde at vi mistet mange høydemeter.Kunne vel heller ha fortsatt opp mot Fløya og Bønntuva men det får bli en annen gang.Bratt svingete sti opp Svarthammeren mot Røde kors hytta.Fulgte grusveien som er en gammel gruveveien etter gruvedriften som var i Djupdalen mellom 1907 og 1923.(jernmalm)Passerte Litjevatnet og Pikevannet før vi tok fatt på siste stigning opp mot Rødryggen. Flott utsikt fra toppen mot Ramfjorden og Lyngen.På tur ned prøvde vi fiskelykken i Litjevatnet uten noe fangst.Gikk innom Røde Kors hytta da det var folk der for å varme oss litt før vi tok fatt på de siste kilometrene tilbake til Fjellstua.Fikk noen regnskurer på tur tilbake så vi var ganske fornøyde når vi til slutt kom ned til bilen.Lang med en ganske opplevelsesrik tur. Stor takk til min sønn Stian som var min turpartner.
Fint oppe på Fjellstua i dag.
Mange flotte topper på Kvaløya.Øyas høyeste topp til høyre i bildet.Store Blåmann 1044 moh.
Tromsø Skipsverft og Nordsjeteen.
Nordover Tromsøsundet.
Rallarveien ved Pikevannet.
Litjevatnet som ligger 514 moh.
På toppen! En fornøyd "tinde bestiger"
Ryggen opp mot Tromsdalstinden.
Høsten har kommet til Hamperokken 1404 moh.