Rundtur i Fana/Os (20.10.2017)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Vallaheiane (150m)
Endpoint Søfteland sentrum (55m)
Ascents Hamrefjellet (280m) 20.10.2017
Orrtua i Fana (337m) 20.10.2017
Raudlifjellet (396m) 20.10.2017
Solbakkefjellet (459m) 20.10.2017
Vardafjellet i Fana (339m) 20.10.2017
Åsen (181m) 20.10.2017

Kilimanjaro skal bestiges like over nyåret! Jeg og Sondre (som skal bli med i samme ekspedisjonslag som undertegnede) bestemte oss for å droppe en skoledag for en lang fjelltur i Fana og Os. Været var strålende, og vi gledet oss begge til å utforske nye territoriumer sør i Bergen og nord i Os kommuner. Planen var å også bestige Lyshornet (405) i Os, men klokken strakk dessverre ikke til, da vi hadde andre planer for kvelden. Samlet sett tok denne turen 7,5 timer. Vi jogget rolig i nedoverbakker og i flate, enkle partier, og gikk resten. Tempoet varierte stort, da vi i perioder måtte gå gjennom myr, krattskog, bratte barskoger osv. Det var uansett en lang og fin trimtur til 5 ulike fjelltopper (PF>100).

Klar for å bestige Hamrefjellet! God sti, men var litt vanskelig å finne riktig sti mot det høyeste punktet. Brukte litt tid på å finne dette.

Fant etterhvert pålen på toppen! Brukte knappe 20 min opp hit.

Toppen av Vardafjellet! Vi jogget ned fra Hamrefjellet og langs Kalandsvatnet. Vi fulgte veien som går på vestsiden av toppen. Denne går nesten helt til topps.

På toppen av dagens høyeste topp! Solbakkefjellet er det eneste fjellet som ligger klart over tregrensen, og byr på ganske god utsikt i alle retninger. Toppen ligger en del kilometer fra nærmeste høyere topp, noe som byr på ekstra god sikt - Blant annet mot Bergen.

Ble tvunget til en liten elvakryssing. Vannet var iskaldt, men absolutt en artig opplevelse likevel. Var litt dypere enn vi hadde trodd, men minimalt med bevegelse i vannet.

Tidvis brukbar sti mot , antagelig grunnet hjorter o.l. Nordryggen mot toppen var lenger enn forventet, med vekselsvis myrområder og tykk skog. Ikke den beste delen av turen, for å si det mildt.

Toppen! Turboken er fra 2005! Over tre uker siden noen hadde vært der, og ikke mer enn ca 20 navn i boken ila 2017. Denne fjelltoppen fortjener dog ikke mer oppmerksomhet...

Grei utsikt vestover fra Raudlifjellet.

På vei nedover fra Raudlifjellet mot Hatleli fikk vi bevitnet selveste Folgefonna! Fantastisk å kunne se norges 3. største isbre fra norges 2. største by! Denne kan tydelig ses fra ulike steder i Bergen, blant annet fra Løvstakken

Gikk rett opp fra Hatleli til nordryggen av Åsen. Dette var svært bratt og krøkkete, men ikke særlig langt. Ryggen var derimot litt lenger enn forventet, med tanke på Åsens beskjedne høyde på 181moh og at Hatleli ligger på 70-80moh.

Toppselfie fra en av mine lavere fjelltopper: Fjelltopp nr 112 av 123 rangert etter høyde.

Møtte på denne koselige elven som vi følgte helt ned til Søfteland, hvor vi fant en buss hjemover.