Terøyfjellet, Terøya i Haram (09.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Boligfelt sør på øyen (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Terøyfjellet (148m) 09.10.2017 18:12

Dagens siste øytopp. Fra naboøyen Bjørnøya returnerte vi til fastlandet, tok til høyre (sørover) mot Søvik og svingte av til høyre der det går en molo utover til Terøya. Avstanden til øytoppen Terøyfjellet så ut til å være kortest fra sørsiden, og vi kjørte der opp i et relativt nytt boligfelt som det ikke var så lett å navigere i. Flere av veien endte blindt, og vi klarte ikke å kjøre opp øverst i den veien vi hadde planlagt. Spurte en hyggelig beboer om adkomsten til fjellet, og han kunne hjelpe! Vi fikk lov til å parkere på hans eiendom, og ikke nok med det - han fulgte oss opp til der turstien starter like etter et hus med adressen Hegreskogen 22.

Stistart til Terøyfjellet fra sør
Utsyn mot Søvik fra litt opp på stien

Meget god og velbrukt sti opp sørøstsiden av fjellet, stykkevis ganske bratt men men fint tilrettelagt. Oppe på vel 100 moh er terrenget flatere, og snart var vi oppe på toppen av Terøyfjellet.

Astrid i skumringen på Terøyfjellet - dagens fjerde og siste øytopp

Stolpe med turkasse på toppen og enaluminiumsbeholder som vi ikke riktig fant ut hensikten med. GPS på toppen 358984 6939148, litt forskjellig fra koordinatene på PB (358980 6939144) som oppdateres.

Mot Gamlemsveten 790 - fremtidig turmål!
Utsikt mot snøfjell på Sunnmøre i sørøst
Tilbakeblikk på Bjørnøya med Bjørnøyfjellet 124 moh
Utsikt nordover mot Lepsøya til venstre, Haramsøy og Flemsøya - alle med øytopper over 100 m!

Ned igjen samme vei der vi klarte å rote oss ned i feil gate! Klusset og med å finne rett utkjørsel fra boligfeltet, men lykkedes omsider å komme oss på rett vei til overnatting i Brattvåg