Ryksåsen sør - X-kommunetopp Våle (20.10.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ryksåsen Sørtoppen (222m) 20.10.2017 11:30
Ryksåsen (240m) 20.10.2017 12:01
Visits of other PBEs Ryksåsen parkering (135m) 20.10.2017 11:19
Ryksåsen - merka sti (145m) 20.10.2017 11:31

Hadde litt tid til overs før jeg skulle fly tilbake til Trøndelag og da var x-kommunetoppen Ryksåsen sør en overkommelig mål. Fra rv 314 fulgte jeg skilt mot Barkost og Kleven for å komme til Ryksåsen parkering der det sto skiltet mot sti til Ryksåsen. Parkerte bilen og fulgte merket sti innover skogen. Gikk ut til utkikkspunktet på vei popover, men tåke og regn i dag så dårlig med utsikt. Fortsatte videre oppover stien og gikk først forbi treet med skilt mot Ryksåsen sør uten å se skiltet. Det er der hvor stien går forbi tårnet, men på motsatt side av stien enn tårnet. Tråkket rundt inni skogen bak treet for å finne varden jeg trodde var der, men ingen varde å finne, kun en blå pinne på høyeste punkt. Brukte ca 20 minutter opp. Varden som jeg hadde sett på bilder er på høyeste punkt på Ryksåsen N. Fortsatte stien videre mot Ryksåsen nord, fulgte skiltet mot Ryksåsen N i første kryss og andre krysset var det blåmerket sti oppover til venstre som jeg fulgte. Varden på toppen er bak det sammenraste tårnet. Ingen utsikt her heller pga tåke. Samme vei tilbake og totalt 1 time og 18 min på tur. Fint terreng å gå i, ikke mye stigning her.

Ryksåsen sørtoppen, markert med en liten blå pinne
Ryksåsen med varden på høyeste punkt like ved det sammenraste tårnet