Æafjellet - øytoppen på Fjørtofta (09.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fjørtoftvegen (15m)
Endpoint Samme (15m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Æafjellet (112m) 09.10.2017 14:53
Visits of other PBEs Æafjellet p-lomme (15m) 09.10.2017 14:35

Etter en fin tur i nydelig vær tok vi fergen fra Harøya over til naboøyen Fjørtofta for å bestige øyens høyeste punkt -

Æafjellet
Fra fergestedet tok vi av mot høyre og kjørte mot Fjørtoft. Fant ikke sti/skogsvei som er tegnet inn på kartet ved skolen, og valgte derfor å kjøre litt tilbake til et stort jorde der vi hadde sett sti over marken og turskilt. Usikker på hvordan det ville være å parkere her, så vi satte fra oss bilen i en lomm på Fjørtoftvegen litt vest for stistart. I ettertid så vi at det er plass til å parkere et par biler på hver side av hovedveien langs traktorveien (Æafjellet p-lomme).

Greie fergeruter mellom øyene i Haram
Stistart mot Æafjellet fra Fjørtoftvegen
Grei, men våt sti over mark og myr til Æafjellet
Toppområdet med turkasse, skilt og et ensomt tre
Trig-punktet (høyeste sted) ligger på denne fjellknausen

GPS ved trig-punktet 366801 6955053. Nord-koordinaten på PB var feil, lå 15-16 m nedenfor toppen og er korrigert. Flott utsikt fra denne beskjedne øytoppen som får broforbindelse (Nordøyvegen) om 5-6 år. Ned igjen samme vei, akkurat tidsnok til å rekke fergen tilbake til Brattvåg.