Trillemarka: Den Runde Kollen ... - Sigdal/Rollag (19.10.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Tråenvatna parkering (668m)
Endpoint Tråenvatna parkering (668m)
Ascents Fleunatten (832m) 19.10.2017 16:14
Den Runde Kollen (874m) 19.10.2017 16:39
Gaulsnatten (859m) 19.10.2017 16:54
Gaulsmarka (832m) 19.10.2017 17:18
Trånatten (844m) 19.10.2017 18:01
Visits of other PBEs Grytelvveien bom (335m) 19.10.2017 15:20
Tråenvatna parkering (668m) 19.10.2017 15:43

Perioden med finvær gikk mot slutten. Dette var siste dag med sol, før det skulle bli mange dager med regn. I tillegg var jeg inne i en tørke når det gjelder turer. Mye aktiviteter på barna og andre ting som tar tid, som jobb, hadde sørget for lite turmuligheter noen uker. Derfor måtte jeg ut denne ettermiddagen selv om det egentlig ikke passet altfor bra nå heller.

Sol og skyfri himmel da jeg reiste fra Oslo, men en drøy time senere så det ikke så lyst ut lenger. Da jeg kjørte gjennom Simostranda og mot Prestfoss var det overskyet og grått pga et tåketeppe. Dette lettet heldigvis da jeg kom høyere opp og rullet på fylkesvei 134 ved Horgesetervatna. Den blå himmelen over tåketeppet ble nå gradvis erstattet med lavtrykkskyer. Mot natten var det ventet nedbør. Mye nedbør enkelte steder også, som på Sørlandet.

Ved Mjovatn svingte jeg av Fv134 og kjørte inn på Grytelvveien. Etter en drøy kilometer møtte jeg den automatiske bommen (ved Grytehølen). Jeg betalte 70 kroner med bankkort, og fortsatte videre så langt det var mulig å kjøre, til Tråenvatna, hvor det er laget en liten parkeringsplass. Veien fortsetter videre opp i hyttefeltet ovenfor, men denne siste veistubben er stengt med bom, og er for de som har hytte der. Fra Grytelvveien er det også mulig å kjøre over til Rollag. Mellom Nedre Stugua og Brenndalsbu tar det av en vei mot vest, og denne går ned i Numedal og ender i Rollag.

Parkeringen ved Tråenvatna.

Fra parkeringen ved Tråenvatna gikk jeg først oppover i hyttefeltet til øverste og nordligste hytte. Derfra fortsatte jeg videre på sti øst for Knivetjenn og opp mot bandet mellom Den Runde Kollen (874) og Fleunatten (832). Allerede nå var jeg glad jeg hadde valgt mine beste fjellsko. Fryktelig vått i alt som lignet myr, og gjørmete mange andre steder. Noe is og frost i bakken enkelte steder, men det var ikke mye av det ennå.

I forgrunnen til venstre ses toppvarden på Fleunatten (832). Lengre bak til venstre er Den Runde Kollen (874).
Mot sørøst, sett fra toppen av Fleunatten (832).

Jeg svippet oppom Fleunatten (832) før jeg gikk opp på Den Runde Kollen (874). Helt greit å gå i skogsterrenget her, og opp mot Den Runde Kollen kunne jeg til og med følge en liten sti et stykke. Siste kneika mot toppen var det bratt. Såpass bratt at jeg faktisk måtte småklyve opp en knaus et par meter.

Den Runde Kollen (874) sett fra sørøst. Jeg gikk opp nokså rett på og måtte klyve over noe av det snaue berget.

Den Runde Kollen (874) er temmelig snau på toppen. Kun et grantre sørget for at det ikke var 100% rundskue. Jeg var heldig med at sola nå var i et hull i skydekket, så det ble riktig flott på toppen de minuttene jeg var der. I lavlandet lå tåka tjukk, mens langt i sørvest ble det stadig tettere skydekke fra lavtrykket som nærmet seg.

På toppen av Den Runde Kollen (874). Mot øst ligger tåka tjukk nede i lavlandet. Under tåka midt i bildet ligger innsjøen Soneren.
Toppvarden på Den Runde Kollen (874) er helt i forgrunnen. Bildet tatt mot sør/sørøst. Den markerte toppen i bakgrunnen nokså midt i bildet, er Tekslehogget (721).
Mot nord, fra Den Runde Kollen (874). Fjellområdet helt bakerst til høyre, er Norefjell.

Det så enkelt ut videre nordover mot den vesle høyden Gaulsnatten (859), men her møtte jeg faktisk dagens største hinder. 100 meter nord for toppen av Den Runde Kollen (874) var det et felt med skrått svaberg, og her var mye av berget dekket av is. Jeg måtte sondere litt før jeg fant et sted jeg kunne skritte over isen.

På Gaulsnatten (859). Den runde kollen i bakgrunnen litt til høyre, er Den Runde Kollen (874). :-)
Sekken min ligger på Gaulsnatten (859). Utsikt østover.

På Gaulsnatten (859) nøt jeg de siste solstrålene. Sola forsvant nå for godt bak skydekket som kom sigende fra sørvest. Kort opphold på denne toppen, før jeg gikk litt tilbake og så ned i et dalsøkk. Jeg vasset over den våte myra i dalbunnen, og så slakt opp til Gaulsmarka (832).

På Gaulsmarka (832). I bakgrunnen til høyre ses Den Runde Kollen (874).

Nå var det plutselig blitt mer mørkt ute, selv om det fremdeles var en drøy halvtime til solnedgang. Jeg rakk så vidt å slenge sekken på toppen av Gaulsmarka (832) før jeg ruslet videre. Planen var nemlig å rekke over Trånatten (844) også, og selv om jeg hadde med hodelykt, ble jeg litt stresset over tiden som gikk så fort.

Noe mer uveisomt var det i skogen sørover fra Gaulsmarka (832), men jeg fant til slutt stien som er inntegnet på kartet nord for Store Øytjønn. Jeg fulgte stien sørover og krysset snart bekken som renner ut av Store Øytjønn. Så ventet dagens seigeste motbakke. Jeg ble litt tom på veien opp til Trånatten (844), men slitet lønte seg, for utsikten fra Trånatten var meget bra. Toppen er bratt mot øst og vest, og gir litt følelse av luft, særlig fra der toppvarden står.

I skumringen på toppen av Trånatten (844). Utsikt nordover. Innsjøen til venstre er Store Øytjønn. I høyre bildekant ses Øvre Tråtjønn.
På Trånatten (844). Utsikt østover. Innsjøen bak trærne til høyre, er Tråenvatna/Nedre Tråtjønn. I venstre bildekant ses Øvre Tråtjønn.

Det skumret raskt nå, så jeg hastet videre etter en kort stopp på Trånatten (844). Målet var å finne stien sør for Trånatten, og så følge den til Tråenvatna. Stien fant jeg etter hvert, og i tussmørket fulgte jeg den tilbake til parkeringsplassen.