La Palma dag 2, den siste av de 9 kanariske øytoppene (08.10.2017)

Written by Snilen (Lars)

Characteristic Car drive
Ascents Roque de los Muchachos (2,426m) 08.10.2017

Etter å ha lest andres beretninger om denne toppen, valgte jeg en ny strategi. En vaktmann som man må løpe fra eller narre til å ta en pause hørtes masete ut. Tanken var å se soloppgangen fra toppen, men kjøreturen opp i mørket tok tid, og med litt bomkjøring underveis var klokken allerede 0900 da jeg var på toppen. Ingen vaktmann på post enda, så bare å klatre opp på klippen. Et par andre turister kom ruslende efterhvert, så da ble det nok en liten klatretur, så bestigningen kunne dokumenteres. Deretter bar det ned ørten krokete svinger med bil til Puerto Tazacorte for litt bading før jeg trakk meg tilbake i mitt lille krypinn ved Puerto Naos.

Ca 3 meter klyving til topps
Dette skjønte jeg ikke, utenlandsk fremmed uforståelig ;)

Det fristet litt å gå toppen helt fra havnivå. Rute GR131 er 18 km og går fra Puerto Tazacorte, først opp en bratt klippe, deretter langs ryggen helt til topps. Tanken på å bli stanset fra å gå de 3 siste høydemeterne av en vaktmann etter ca. 2500 opp fra sjøen gjorde at jeg ikke valgte denne løsningen.

Det var jo

Written by Julia 25.10.2017 10:28

ganske nylig du var der! Vi har booket os tur til over jul. Og som alle kjenner min bedre halvdel må nok også vi finne en måte å komme oss opp på. Tror din variant med tidlig start på dagen passer meg best... ;-)!

Anbefaler morgentur

Written by Snilen 25.10.2017 22:09

Sideveien opp til toppen og teleskopene er nattestengt med bom 20:00-07:00. Hovedveien over fjellet (LP-4) stenger hvis det er sne. Bare så det er sagt.

Sv: Anbefaler morgentur

Written by Julia 26.10.2017 08:12

Sv: Sv: Anbefaler morgentur

Written by Snilen 26.10.2017 10:31

Språkproblemer

Written by TERJES 21.10.2017 14:06

Jeg tror du er peakbooks ekspert til å komme opp på topper som ikke er åpne for publikum. Denne toppen i Spania er kanskje ikke den farligste, men jeg har sett at du har besteget topper med militære advarsler. I verste fall kan man jo bli skutt. I og med at du ikke forstår verken arabisk, tyrkisk eller noen andre språk, foreslår jeg for din egen sikkerhet at vi i Peakbook spanderer diverse språkkurs på deg. Ps. Rapportene dine er veldig spennende å lese.

Sv: Språkproblemer

Written by rmobr 06.01.2018 23:09

Jeg har vært på La Palma 7 ganger og har gått fra Puerto Tazacorte til Roque Muchachos to ganger. Jeg har aldri møtt noen vaktmenn. La Palma er et nydelig sted for turer. Men Puero Naos er en kjip turistplass. Lei heller en Casa Ruralis og bo i en koselig landsby�