Gomera rundt (06.10.2017)

Alto de Garajonay (1,487m) 06.10.2017
La Montañeta (1,045m) 06.10.2017
Montaña de Yerta (1,170m) 06.10.2017

Turen startet i syd fra flyplassen. Første stopp var La Monteneta. Toppen ligger nær veien, litt bratt opp fra øst, men intet problem. Ganske uberørt topp, lite spor etter folk.

Videre oppover gikk turen til Montana de Yerta. Her er 2 topper som ser jevnhøye ut på kartet og i virkeligheten. den nordlige er kurant, mens den sydlige har et usannsynlig kratt. Den oppraspede leggen fra forrige øy hadde det ikke godt gjennom her.

Jeg kjørte så gjennom toppområdet med 2 markerte klipper. Disse er ulovlige å klatre. Den ene ligger veldig synlig fra befolket vei, mens den andre krever kryssing av diverse kratt, noe leggen min ikke ville være med på. Så det ble med tanken.

Etter litt bading nede ved Valle Gran Rey, gikk turen tilbake til flyplassen via en vestlig rute.
Den markerte toppen La Fortaleza ble besøkt. Den kan se ut som en klatretopp men en godt tilrettelagt sti fra skaret i nord fører en trygt til topps. Jeg fant det gamle trigpunktet og fikk bygget en varde der.

Nybygget toppvarde
Toppen ser litt utilgjengelig ut