Tur til Raudnipa i perfekt høstvær (18.10.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Skulstad Parkering (382m)
Endpoint Skulstad Parkering (342m)
Ascents Raudnipa (711m) 18.10.2017
Praktfullt høstvær i dag. Kjørte opp den smale svingete veien med parkering på Øvre Skulstad. I starten forbigått(egentlig forbiJOGGET...!) av dame som så ut til å være nærmere 70 enn 60 år; okkameg.. Godt skiltet ved demningen som demmer opp Skulstadvatnet, fulgte skilting mot Holmavatnet, først på kjerreveien på sørvestsiden av Skulstadvatnet, siden på bra sti(som jeg mistet et lite stykke i begynnelsen)mot Holmavatnet. Frost i bakken i starten, men nesten ikke vind, og sol som varmet godt, og videre stiløst oppover sørvestryggen i retning Raudnipa såpass varmt at fleecen måtte av. Deilig niste på kritthvit kvartsstein før jeg gikk videre i retning Raudnipa. Etterhvert svært mye opp og ned på grunn av steile nord-sørgående rygger,
så siste stykket før Raudnipa ble noe tidkrevende. Overraskende markert topp, med flott utsikt i alle retninger; flottest mot Vaksdal og Sørfjorden/Veafjorden. Høyeste punkt GPS-målt (1 m høyere enn toppmarkering) 30-40 meter nordøst for den korsformete toppmarkeringen.
Flott utsikt mot Vaksdal og Veafjorden!
Utsikt mot Bruvik, med Bruviknipa til venstre.

Litt nordligere rute tilbake fra toppen, snarvei på delvis Lars Monsen-vis ned bekkegjel, sparte nok litt tid på dette; anbefales neppe. Nydelig tur på en aldeles prakfull høstdag!