Koldedalstind (18.10.2017)

Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 18.10.2017 11:57
Badelemen.
Oppe i sola.
Fra Koldedalstind mot Hjelledalstinden. Ikke tid eller krefter til å prøve den i dag.
Noen sprekker.
Her var det en drøm å kjøre.
Koldedalstinden med breen.
Fin kveld
Fin kveld 2
Fin kveld 3
Panorama fra Koldedalstinden.

Forholdsvis spontan tur ble dette da jeg så værmeldingene i går ettermiddag. Plan: Å jakte på en skitur. Sted: Koldedalstinden. Jeg lasset inn snøskuffe, spade, ekstra piggdekk, jekk, to par ski m.m. og dro i vei.
Kort oppsummert behøvde jeg ikke noe av ekstrautstyret. Fin spør kjøresnø, maks 5 cm hele veien inn til enden av veien i Koldedalen.
Fortsatte med ski på veien som funket greit helt til jeg skulle over noen brede bekker. Satte igjen fjellskia og fortsatte til fots.
På vel 1200 moh kunne jeg ta på randoskia og hadde de på hele bakken opp til Koldedalsryggen. Uten stegjern og isøks feiget jeg ut en bratt bit og gikk i stedet bratt ned mot Koldedalsbreen og opp denne.
Her var det også temmelig bratt mot slutten.

Kort oppsummert. Nydelig vær. Nydelig utsikt. Turte ikke kjøre den første bratte biten. Skrenset litt men da snøen begynte å sige, tok jeg av skia og gikk ned. Så noen svinger ned til sprekkene, rundt disse og så nydelig kjøring ut breen.

Til slutt oppom østtoppen før jeg kjørte ned den fine nordflanken.

Utrolig mye crazy lemen ut og gikk i dag. Så sikkert 50 levende og 10 døde.
Elendig form, forhåpentligvis mest grunnet sykdom. Måtte henge på stavene veldig mye i motbakkene i dag.

Flere bilder

Fantastisk!

Written by Stigun 19.10.2017 23:37

Helt nydelig! Rimelig ukonvensjonelt og desto mer spektakulært med topptur på ski i oktober! Som vanlig uovertrufne bilder!

Tøft !

Written by Gunski 19.10.2017 17:22

Dette må ha vært en drøm i det herlige været !