Sagtind og smedeggen i sol (26.08.2017)

Written by jesperstokke (Jesper Damon Stokke)

Ascents Storsmeden (2,016m) 26.08.2017
Trolltinden (2,018m) 26.08.2017
Veslesmeden (2,015m) 26.08.2017

Sagtind - ofte omtalt som den mest utilgjengelige toppen i Rondane. I sommer kom jeg meg endelig dit. Tipper det er 15 år siden første gang jeg hørte om toppen. Den har nesten vært sagnomsust i "turklanen" på Øigardseter fjellstue, hvor jeg har tilbragt ca. 25 påskeferier. Historiene har vært mange. Fascinasjonen for fjellet har vært stor. Tinden ligger som en spydspiss midt i en grop av høye fjell og stupbratte fjellsider. Skulle nesten tro Ringenes herre var spilt inn her. Jeg husker min bror og jeg kalte fjellet for Mordor. Men fakta er at mange av toppene i Rondane er navngitt fra smedyrket. Sånn sett ligger vel tinden midt i smedgryta.

Jeg var førstemann ut fra Rondvassbu, etter en helt grei natt på sovesal, på det som ble omtalt som den fineste lørdagen i sommer. Kun tre menn kunne jeg skimte på stien foran meg, inn mot Kaldbekkbotn. Endte faktisk med å slå følge med disse hele turen - utrolig hyggelig, og sikkert sjelden vare i 2017.
Vi fant veien ut mot Sagtind fra bandet mellom Steet og Storsmeden,siktet på laveste punktet mellom Steet og fortoppen på Sagtind. Gikk så bortover på eggen til fortoppen og forbi, før vi etter noe nedstigning på eggen gikk ned i fjellsiden mot vest (mot venstre). Videre forbi noen grusrenner i vestsiden av fjellet, på et tråkk som var enkelt å finne. Så opp mot ryggen igjen og mot toppen. Var greit vardet og tråkket var lett å se. Kan nok være vanskeligere om det er vått. Greit å snu seg en gang i blant for å huske hvor veien ned igjen er.

På tilbakeveien vurderte vi kreftene til å tåle å gå opp på Storsmeden, og over det luftige bandet til Veslesmeden, før retur til Rondvassbu, skikkelig fjellmiddag, noen øl og en god natts søvn på sovesal, seng 13.

I ettertid vil jeg ikke si jeg er skuffet, men 15 år med forventninger gjorde nok at denne turen ikke ble like sagnomsust som forventet. Både Sagtind og bandet mellom smedene. Det var råbra altså, ikke en sky, shorts, joggesko og godt selskap, men vanskelighetsgraden beskrevet i litteratur og på web syns jeg er noe overdrevet. Jeg savnet det lille ekstra, det luftige og utfordrende! Dette er en personlig vurdering, mulig at andre ikke er enig, men beskrivelser som "nedgangen til helvete og en foss av stein i bevegelse" er overdrevet.

HJELM: jeg brukte hjelm i partiene ut mot Sagtind og over smedeggen. Det var mye folk i fjellet denne dagen, spesielt på smedeggen, og jeg var redd folk skulle løse ut stein ovenifra. En venninne av meg hadde nylig fått en stein i hodet som resulterte i kraftig hjernerystelse, så var vel litt ekstra forsiktig denne gangen.

JOGGESKO: har en drøm om Rondane 2K maraton på under 24 timer, så denne turen ble en test av de tre første tre fjellene på ruten. Gikk utrolig greit med kraftige joggesko (anbefales kun om du er fjellvant). Brukte La Sportiva Ultra Raptor GTX, kjøpt på Oslo sportslager.

NAVN: Sagtind har byttet navn med nabofjellet i nyere tid. Nå heter Sagtind Trolltind. Men jeg holder meg til førstnevnte.

TALL: 21 kilometer. 1643 høydemeter.

Spør meg gjerne om turtips i Rondane (som definitivt er flottest i hvit kappe)!