Skimten og Storkollen (16.10.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Skimten (554m) 16.10.2017
Storkollen (536m) 16.10.2017
Visits of other PBEs Eikseterveien bom (344m) 16.10.2017
Eiksetra (385m) 16.10.2017

Har tenk litt på den turen her en stund, men det har ikke helt klaffa med været og jobb. Den mandagen her var annerledes. Strålende fint vær og god temperatur gjorde at jeg kjørte nesten opp til Eiksetra og parkerte "midt i mellom" de toppene jeg hadde sett meg ut etter jobb. Hadde klart å glemme nista i dag til tur og jobb, en pakke med rosinboller ble reserveløsning.
Har blitt vandt til bukse og ulltrøye i det siste så var det jeg i hovedsak hadde tatt med meg, men i dag var det for varmt for det. Hadde heldigvis en shorts og tskjorte slengene i en annen treningsbag i bilen. Etter et lite skift var jeg klar. Starta å jogge innover grusveien mot Eiksetra og etter hvert oppover stien/skiløypa. Vått enkelte steder som ventet men ikke noe problem. Oppe på toppen etter 20-25 min. Begrenset utsikt pga trær, men i hvert fall en fin sikteskive her oppe. Liten pause her før jeg begynte å jogge ned samme vei igjen.

Jogget så forbi bilen og tok av på ny sti/lysløype nordover. Fulgte denne et godt stykke innover nå mot øst. Noen partier hadde buskene tatt tilbake terrenget så litt bushing og leiting etter sti ble det. Skulle så følge sti opp sørover mot toppen. Her ble det litt plundring, fant ikke stien og bestemte meg for å bushe rett på igjennom mye tett skau. Plutselig fikk jeg øye på et skilt og med det var jeg inne på stien som tok meg opp på Storkollen. Veldig god utsikt herifra mot sørøst. Fulgte nå den blåmerka stien ned igjen et lite stykke før jeg mista den og det ble mer bushing ned til skiløypa.
Godt å få skifta på beina nede igjen ved bilen. Alltid kjekt med joggetur på nye steder.