NV for Baklifjellet - høyest i Malvik (15.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ved Fasesknippen bom (615m)
Endpoint Samme (615m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Baklifjellet (679m) 15.10.2017 17:45
Baklipynten (624m) 15.10.2017 18:01
Fasesknippen (697m) 15.10.2017 18:43
Visits of other PBEs Fasesknippen Bom (625m) 15.10.2017 18:55

Malviks høyeste i kuling, regn og mørke

Etter en fin tur til Gråurda i Snillfjord tidligere på dagen, dro jeg tilbake til Orkanger og videre mot Malvik. Bil GPS-en førte meg inn på dårlige småveier mot Bratsberg, langs sørsiden av Jonsvatnet til Jervan og endelig til Bakken der jeg tok av mot høyre på FV 963 Selbuvegen mot Selbustrand. Tok av mot venstre etter Haukåa innover i et hyttefelt der veien også fører opp til installasjonen på Fasesknippen. Parkerte like før Fasesknippen Bom, 20-30 m ovenfor Fasesknippen p-lomme. Det regnet og blåste friskt ved turstart.

Parkering i en lomme like før bommen til Fasesknippen
Sti som starter på toppen av Fasesknippen og går i riktig retning vestover

Jeg startet med å følge veien oppover et stykke, men tok så av ut i terrenget på en svak sti i retning mot der jeg primært skulle

Baklipynten
Etter vel 400 m kom jeg inn på en ordentlig sti som jeg så fulgte til hytten/huset vest for Baklifjellet. Mistet stien ned mot Baklipynten i tusmørket og regnet, kom for langt nord men fant greit frem til steinen med grensemerket som markerer høyeste punkt i Malvik kommune. GPS-posisjonen passet helt med Kartverkets tall 32V 595898 7021900. PB-koordinatene justeres.

Uskarpt kveldsbilde av høyeste punkt i Malvik kommune
Tilbakeblikk mot stedet med kommunetoppen fra ØSØ
Skumringsbilde fra Baklifjellet 679 med hytten/huset i bakgrunnen

På returen klarte jeg nesten å holde meg på stien selv om det var begynt å mørkne. Stakk oppom Baklifjellet og fulgte så god sti opp til "egget" på toppen av Fasesknippen. En fjellknaus like ved installasjonene virket som det klart høyeste stedet her opp. GPS 597109 7021733. Opprinnelige PB-koordinater lå et stykke NNV for toppen på et klart lavere sted, og korrigeres.

Fasesknippen. Foto tatt på tur inn før mørket satte inn

Herlig å komme tilbake til bilen å få skiftet over til tørt tøy. Kjørte tilbake til Bakken og mot Hommelvik - en mye bedre rute enn den jeg kjørte inn. Kjøreturen ble forøvrig litt ekstra spennende, for jeg hadde nok brukt mer bensin enn beregnet på turen inn. Oppe i dette øde området, kom det nå varsel om at det ikke var bensin igjen på tanken! Kjørte så forsiktig som mulig og mest mulig på batteri, og rakk heldigvis ned til Hommelvik fot påfyll av bensin!

Start date 15.10.2017 17:25
End date 15.10.2017 18:56

Gratulerer med aktiv

Written by Stigun 16.10.2017 21:43

kommunetopp-høst(den var dobbel..), virkelig mange flotte topper du har fått med deg i det siste!

Sv: Gratulerer med aktiv

Written by knutsverre 17.10.2017 18:21

Takk for det Stig. Programmet ble gjennomført omtrent som planlagt, men med endel justeringer i forhold til skiftende og ustabile værforhold.