Langtur over Ranastøngji til Kljåen (14.10.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Vavatn (1,152m)
Ascents Ranastongi (1,903m) 14.10.2017
Ranastongi trig pkt (1,900m) 14.10.2017
Storebottegge (1,829m) 14.10.2017
Visits of other PBEs Kljåen (990m) 14.10.2017

En allsidig rundttur med Nicolai og Øyvind som kom på besøk fra Oslo til høyfjellet. Herlig start fredag kveld med telting, pølser på bålet og et komplekst utvalg øl fra vinmonopolet på Gol. Bra oppladning til turdag.

Basecamp Vavatn

Starta kl. 08 sharp (hvertfall nesten) fra teltcampen ved Vavatn. Slak stigning oppover, godt merka sti mot Ranastøngji. Fylte opp vannflaskene ved siste anledning før elva var frossen og snødekt. I den forbindelse gikk det litt for i svingene for Øyvind, og han klarte å lage hull på den eneste ølboksen vi hadde med oss. Forsøkte forgjeves å lappe den med sporttape. Lot den ligge igjen på en stein til glede for kommende forbipasserende som lar seg friste.

Vinden og snøen tiltok jo høyere vi kom. På topplatået blåste det så fælt at det tidvis var vanskelig å holde balansen. En kjapp kaffekopp blei inntatt under røffe forhold bak toppvarden på Ranastøngji. Utsikten var fin, himmelen var blå, men det var også gradestokken. Det blei ingen lang pause før vi fortsatte ferden - med dunjakken på.

Neste delmål var varden på Storebottegge. Det første stykket var snøen klinkende hard og bar oss godt, så her var det en sann fryd å bevege seg. Nesten som i byen. Passerte noen store klipper over Hestebotten og fikk en imponerende utsikt fra toppen av stupene. Her blei det lagt inn litt posering og knipsing. Vi var konstant på utkikk etter ett eller annet som kunne gi oss ly for vinden og mulighet til å nyte våre medbragte varmt-måltider. Det beste alternativet vi greide å oppdrive kom i form av noen steiner med litt størrelse i skaret under Storbottegge. Nytelsen var vel noe begrenset, men varm real turmat gjorde uansett godt for den indre kroppstemperaturen og humøret.

Mot Storbottegge
Hestebotten

Deretter var det tid for siste motbakke for dagen, opp til varden på Storbottegge.

Varden på Storebottegge

Etter denne toppen endret underlaget brått karakter. Steinene blei større og snøen bar ikke lengre. Snøen skjulte også lumske sprekker og skarpe kanter, så her gjaldt det å trø meget varsomt. Vi hadde gått langt og begynte å kjenne turen i beina, og etter et par nesten-fatale gjennomtråkk var Øyvind nede i en mental bølgedal. Han fikk dog blåst ut den verste frustrasjonen med ei god remse banneord (jeg og Nicolai hadde havnet et stykke foran, og gikk dessverre glipp av dette).

Herfra gikk det radig nedover fjellsiden, og etterhvert hadde vi trygg grunn under beina igjen. Det siste stykket gikk på flott DNT-merka sti hele veien til Kljåen. Her tilbragte vi resten av kvelden med fyr i peisen, whisky i glasset og generelt god stemning.

Neste morgen gjensto det bare å spankulere ei lita mil nedover Grøndalen før det bar til skogs opp til Vavatnet og tilbake til bilene. En flott rundtur i meget trivelig lag!