Midtstrandnuten- Evje og Hornnes, 257/404 (15.10.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Midtstrandnuten (790m) 15.10.2017 13:32
Visits of other PBEs Parkering Koland (592m) 15.10.2017 10:18

VI kom FV 531 og tok av mot Espelid ved Åknes. Fra Espelid kjørte vi grusvei innover til Koland. 50 kr i bompenger, kontant betaling. Vi parkerte på en plass som brukes til vedstabling, etter husene på Koland, litt ovenfor vannet Parkering Koland, men det er fin parkeringsplass helt nede ved vannet også Gyvatn parkering. Fra parkeringsplassen nede ved vannet går det en sti langs kolandsbekken ett lite stykke før man må krysse bekken. Greit å hoppe fra stein til stein her. Stien fortsetter langs vannet og vi fulgte den til Gamlebuodden, der det er to holmer. Her forlot vi stien og gikk oppover mot toppen på gps kurs. Fant en fin gressbakke å gå opp og her var det også tidvis sti/tråkk å følge, når vi nærmet oss toppen flatet terrenget litt ut før siste oppstigning til toppen. Her var det glatte svaberg, men vi fant en grei vei opp. Liten varde på toppen og 10 topperen skilt på toppen. Regnvær, tåke og vind på toppen så inget langt opphold her. Brukte 2 timer opp i rolig tempo. Nogenlunde samme vei tilbake, men tok en snarvei fra siste bekken og opp til parkeringsplassen istedenfor å gå om vannet. Brukte totalt 3,5 timer på turen. Tåka letta litt da vi kom ned til Gyvatn, så vi fikk litt utsyn over vannet da. Godt å komme seg til bilen, vi var gode å våte etter å ha gått hele dagen i regnvær. Mor, Asbjørn og onkel Øyvind var med.

Nærmer oss toppen
Midtrandnuten titter frem fra tåka