På ulendte veier til Ørnenuten (14.10.2017)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Svanstul p-plass (580m)
Endpoint Samme (580m)
Ascents Ørnenuten (811m) 14.10.2017
Sør for Ørnenuten (804m) 14.10.2017
Visits of other PBEs Fugleleiken (600m) 14.10.2017
Skrim og Sauheradsfjella Naturreservat (600m) 14.10.2017
Svanstul parkeringsplass (580m) 14.10.2017

Skien pf > 100m
Opp i otta ved 5-tida på morran. Rakk en kaffekopp og lett frokost før Tommy sto på døra.
Avgårde på biltomme tåkefulle veier.
Parkerte ved Svanstul p-plass før soloppgang og trasket innover mot Fugleleiken.
Disen lå trolsk over Svanstulvannet og myrene rundt. Sola begynte så smått å våkne og tittet forsiktig fram bak skogkledde åser og gjennom en lettskyet himmel. Disen forsvant.
Vi trasket videre. Rett før Fugleleiken tok vi av på sti og fulgte denne et stykke før jeg foreslo å ta en mer direkte rute opp. Dermed bar det ut i det som skulle vise seg å være blant det mest uveisomme terrenget jeg har gått i. Ekstremt mange djupe skar med loddrette svavegger, konstant opp og ned, blautmyrer mellom skarene, tett vegetasjon, terrenget tok fullstendig kontroll over veivalgene. Veldig få steder å komme seg opp på neste ås pga sva, terrenget tvang deg til konstant å lete etter veier ned og opp, har knapt gått så my sikksakk på en tur tror jeg!
Forlokkende urørt og ulendt terreng. En opplevelse å gå her, herlig natur.
Vel oppe på sti igjen fulgte vi denne et stykke før vi nok engang brakk av i bushen.
Ikke så ulendt som den første villvakinga men allikevel noen flotte, smått uveisomme strekninger.
Spesielt oppe ved Ørnenuten sør måtte man lete etter en vei ned videre til hovedtoppen.
Flott rundskue til velkjente fjell fra Ørnenuten. Tjukk tåke i dalene i vest og nord.
Lang pause litt nedenfor toppunktet med flott utsikt østover.
Hadde klnapt fått i seg en matbite før den første elgen ble observert. Speidet så litt rundt og fant elg nr 2. Flott å se disse dyrene rolig tusle gjennom terrenget uten å vite at de blir iakttatt.
Tilbake villgikk vi første biten, selvfølgelig en lettere uveisom strekning det også :-)
Etterhvert kom inn på sti vi fulgte videre helt tilbake til Fugleleiken, og videre på grusvei tilbake til bilen.
En utrolig flott tur gjennom veldig flott natur var over.