Køyvingen, Seljordvarden og Tråeråsen (12.10.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Køyvingen (674m) 12.10.2017
Seljordvarden (673m) 12.10.2017
Tråeråsen (566m) 12.10.2017

Topptur mellom Notodden og Gransherad

Køyvingen
Startet som tidligere Peakbookere inne ved Myrastul, fra skogsveien opp forbi Havstein. Gikk rett opp lia med strake kursen på Dagalinatten, høyeste punkt på Køyvingen. Kom opp ved det nordre tjernet… her var det rein idyll. Traff en jeger oppe ved masta som hadde fyra opp et bål. Jaktet rådyr og elg. Han var alene i området, så antok jeg var trygg for videre ferd. Gikk videre til Seljordvarden. Fantastisk flott toppområde med tre store, herlige skogstjern, og flotte myrer..

Tråeråsen
Gikk ned til bilen igjen og kjørte ned til 404 punktet hvor det står en gapahuk. Fulgte en sti innover før jeg gikk opp i enden av hogstflata. Tenkte kanskje det var lurest å gå utenom hogstfeltet, så gikk opp i skogen. Her i ytterkanten lå det mye trefall, så det ble så som så. Mer kupert terreng her enn på Køyvingen. Traff på flere dyretråkk hist og pist, men også en gammel sti som gikk opp i retning toppen, men denne forvant. En flott plassert hytte på toppen. Fin utsikt. Gikk ned igjen over hogsfeltet, mye greiere å gå her enn jeg hadde trodd. Stoppet for en liten tur opp på Skogsfjell fra Øvre Tjønnåsdalen på vei hjem.

Havstein
Tråeråsen med hogstfeltet sett fra oppstigningen til Køyvingen.
Blefjell sett fra oppstigningen til Køyvingen