Trollhetta og Grythatten (14.10.2017)

Written by Ullis (Kristin Ulleland)

Ascents Grythatten (1,367m) 14.10.2017
Nord for Smotta (1,192m) 14.10.2017
Trollhøtta (1,381m) 14.10.2017
Trollhøtta Øst for (1,371m) 14.10.2017

Fikk skyss inn til P plass ved Dugurdskanppen. Fine og tørre stier opp til Knapptjønna. Det er ei lita koie der. Fin som le på kalde dager.
Kan se ut til at de som ferdes der, fisker i vannene innover dalen.
Jeg gikk opp til Trollhøtta i nydelig høstvær. Det lå litt snø fra forrige helg, men greit med joggesko. Burde hatt gamasjer i der det var mest snø.
Kraftig vind på toppen. Artig med mange store og fine varder på alle toppene. Fint som veiviser til en ukjent fjellfant. Ailo hadde til tider problemer med vinden og gjemte seg der han kunne finne le!
Gikk ned til veiskillet mellom Trollhøtta og Grythatten og fortsatt oppover mot "eggen" frem til topppunktet på Grythatten. Her hadde det vært flere folk på samme dag.
Heldigvis var det godt tråkka sti i snøen ned fra toppen til stien i Grytdalen. Her var det til tider djup snø og aldeles tullete med joggesko!
Henrik henta meg da jeg var nesten kommet ned til bommen i Grytdalen.

Arti variant for meg som aldri har vært i dette området før. Anbefales om lettgått tur som passer for de fleste som ønsker å være noen timer ute i fjellet!

Mye rype (ca 25-30), to ørner og mye småfuggel.