Söre Gullfjellstoppen fra Hausdal (14.10.2017)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Søre Gullfjelltoppen (962m) 14.10.2017
Sydpolen (952m) 14.10.2017
Visits of other PBEs Hausdalen parkering (94m) 14.10.2017

Kjörte til den store parkeringen i Hausdal og gikk militärveien. Fant enkelt stien mot Sydpolen & Søre Gullfjelltoppen litt etter en går over en bru og rett under en höyspentmast. Hadde höyt tempo og storslagne planer om at eventuelt gå bort til Gullfjellstoppen. De ble raskt omkullkastet da jeg plutselig ble veldig trött på veien opp og måtte senke tempoet skikkelig.
Ble omgådd av en man og mötte en man med hunder og hade hyggelige samtaler med begge to. Plutselig kom tåken og veldig mye vind så jeg måtte slenge på meg alt jeg hadde av klär for å ikke bli kall. Kom til sist opp til Sydpolen etter lang bratt stigning og så ikke mye. Sjekket dog kartet å så at det ikke burde väre umulig å komme seg bort til Söre Gullfjelltoppen iaf. Så gikk dit med kompassen til hjelp.
Hadde tenkt å gå ned Tororyggem, men med vinden og den dårlige sikten bestemte jeg meg for å ta samme vei tilbake. Fysiskt tungt og dermed også psykiskt tungt, men deilig å komme seg frem!

Söre Gullfjelltoppen i hard vind og dårlig sikt