Tveitanipa og Røysetfjellet fra Brakstad (14.10.2017)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Brakstad (32m)
Endpoint Brakstad (31m)
Ascents Røysetfjellet (259m) 14.10.2017
Tveitanipa (243m) 14.10.2017

Tveitanipa og Røysetfjellet fra Brakstad

I dag var målet å gjøre ferdig Meland >PF100 listen, det innebar en tur til Røysetfjellet. Jeg valgte å gå fra Brakstad, via Tveitanipa og over til Røysetfjellet.

Jeg parkerte på lomme langs veien på Brakstad, fulgte grusvei opp til krysset mellom Brakstadfjellet og Tveitanipa. Fulgte stien til høyre mot Tveitanipa. Veldig bløtt etter siste ukes store nedbørsmengder, men ellers fint. Fra toppen av Tveitanipa fulgte jeg sti videre mot Røysetfjellet. Denne gikk nedover til en skogsvei i dalen mellom de to toppene. Herifra fulgte jeg stien som var delvis merket med røde bånd hele veien til toppen av Røysetfjellet. Enda bløtere og noe mer utydelig sti her, men hver gang jeg ble usikker på hvor stien fortsatte, løftet jeg hodet og så etter røde bånd. Det fungerte helt strålende og jeg kom meg til toppen.

Utsikten er fin ned mot Brakstad og i retning Gaustadfjellet, Bårafjellet og Øyjordsfjellet. Bildet øverst viser utsikten fra Røysetfjellet, med Tveitanipa midt i bildet og Brakstadfjellet bakerst.