Vettafjellet på Aspøya, Tingvoll (14.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bogsaspa p-plass (75m)
Endpoint Samme (75m)
Ascents Vettafjellet (372m) 14.10.2017 10:19
Visits of other PBEs Bogsaspa p-plass (75m) 14.10.2017 09:39

Morgentur til den fint tilrettelagte øytoppen på Aspøya

Opprinnelig plan for dag 6 var egentlig å reise ut til Aure for å gå på Innerbergsalen. Men værmeldingene der ute var ikke særlig oppløftende. Det så endel bedre ut litt lenger inne i landet, ihvertfall på formiddagen, så jeg droppet Aure denne gangen, og startet turen mot Halsa. På veien regnet jeg med at det skulle være bra med tid til å besøke Vettafjellet - øytoppen på Aspøya. Kjørte fra Kristiansund gjennom Freifjordtunnelen til Bergsøy og videre østover på E39 til Aspøya. Ved Boksaspa tok jeg av mot høyre og kjørte under E39 oppover mot Bogsaspa p-plass der det er skiltet og tilrettelagt for parkering.

Godt merket turområde på Bogsaspa p-plass
Eneste bil på parkeringen denne morgenen!

Fulgte traktor/skogsvei i NØ-lig retning opp til ca. 200 moh der veien gjør en krapp sving mot venstre (vestover). Etter ca 1 km med moderat stigning går det av en meget kraftig og velbrukt sti/tråkk (ca. 280 moh) opp til toppen. Godt merket og tilrettelagt sti hele veien. Været ble ikke fullt så bra som lovet. Det blåste ganske friskt og det ble også noen mindre regnbyer. Toppen er markert av en varde med kasse og turbok på GPS 445607 6986617 (PB koordinater 445609 6986611 justeres).

Varden på Vettafjellet, Aspøya
To godt innpakkete jenter som kom opp fra Faksvågen
Alle på toppen var røde denne morgenen!

Mens jeg var på toppen kom det opp to spreke damer som hadde tatt turen fra Faksvågen. Kort fotoseanse og grei retur samme vei - uten å treffe flere andre turgåere.