Høst-telttur med minstemann! Rundemellen mfl (09.10.2017)

Written by Hannes

Ascents Luskaråsen (1,057m) 09.10.2017
Robølshovda (886m) 09.10.2017
Rundemellen (1,344m) 09.10.2017
Visits of other PBEs Øyangslie parkeringslomme (1,027m) 09.10.2017

Det var en liten kamerat som var meget spent og gira på telttur søndag kveld. Siden jeg hadde fri og været virkelig var på vår side, spurte jeg Tind August om han ville sove i telt på fjellet. Det ville han selvfølgelig, og en spent liten kropp gikk tidlig i seng for å lade batteriene til de neste dagers eventyr.

Etter ønske om å ikke bruke lang tid i bil, ble det Rundemellen denne gangen. Jeg hadde ikke gått i fra Øyangslie før, så litt nytt var det for meg også.

Da vi hadde gått 100m begynte Tind å lure på når og hvor vi skulle "henge opp" teltet. Jeg fikk overtalt han til å gå et godt stykke over tregrensen, slik at vi fikk litt ordentlig utsikt. Etter han hadde spurt ca 30 ganger, tenkte jeg at det var på tide å starte med dagens høydepunkt, nemlig "henge opp" teltet! Da det var unnagjort og middagspølsene var spist, startet turen videre opp på Rundemellen. Det gikk fort og stemningen var meget god! En glad liten gutt skrøt av både utsikten, turen og pappaen sin. Riktig så koselig..

På toppen bygde vi noen små varder og spiste godteri, og etter å ha studert og navngitt alle de fjellene vi kunne se (var vel jeg som var mest interessert i det:), gikk vi ned til teltet igjen. På veien samlet vi ved til kveldens høydepunkt, nemlig tenne bål "midt" på natta. Det ble fort mørkt, og i mens "alle andre" sov i sengene sine, satt jeg og Tind rundt bålet og grillet nok et pølsemåltid.

Dagen etter gikk vi på Luskaråsen og Robølshovda. Luskaråsen var vi enige om at var utrolig kjedelig, en gjengrodd klump. Det var merkelig nok en del nye hytter i området. Et område som bar preg av mager utsikt og mye skog. Litt bedre var det med Robølshovda, her var det i hvert fall litt brattere og noe mer urørt natur.

Gøy med tynn is og steinkasting!
Frostrøyk!
På vei ned til bilen neste dag. Rundemellen bak