Fagerlifjell (13.10.2017)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Fagerlifjell (708m) 13.10.2017 14:32

Trengte en kort og rolig tur etter noen dager med sykdom, så jeg trosset restene etter orkanen Nate og tok fergen over til Jondal for andre gang denne uken. Kjørte til veis ende mot Eikenes og parkerte ved avkjørselen til gårdene Nedre og Øvre Øyjorda. Hadde tenkt å følge stien som er markert på kartet opp langs Tverrelva til Måvatnet, men den fant jeg ikke. Etter en rask kikk på kartet bestemte jeg meg isteden for å følge elven som kommer ned fra Eggene hvor terrenget ikke så alt for bratt ut. Ganske greit oppover her med myk mosebunn og relativt åpen skog. Etter en stund begynte jeg å se etter en naturlig passasje forbi de bratte skrentene på høyre side. Flere muligheter her, tviler på at jeg valgte den beste. Over skrenten var det slutt på skogen, så da var det bare å runde Kilsdalsvatnet og sette kompasskurs mot toppen. Selv om det var kraftig regnvær var det ok sikt, så jeg fikk et visst inntrykk av det mektige landskapet rundt. Spesielt den truende Ripelsåta på andre siden av Nordrepollen ser fascinerende ut. Lurer på om det er mulig å finne en rute rett opp fra fjorden til den.

Noenlunde samme retur, med unntak av noen justeringer ned skrentene. Når jeg var ferdig med tre fjerdedeler av turen løpe jeg plutselig på en merket sti som jeg kunne følge ned til den øverste gården. Typisk. Tipper denne kan følges helt opp til Eggene.

Grått og vått. Ripelsåta skimtes i bakgrunnen