Snøtinden - høyest i Eide og Gjemnes (12.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ugelstadsætra P-plass (328m)
Endpoint Samme (328m)
Ascents Gongrøra (835m) 12.10.2017 12:48
Kakhaugen (802m) 12.10.2017 13:00
Snøtinden (1,027m) 12.10.2017 13:51
Visits of other PBEs Ugelstad Fjellveg (78m) 12.10.2017 11:05
Ugelstadsetra p-plass (328m) 12.10.2017 11:30

Snøtinden i nydelig høstvær

Dag 4 på kommune- og øytoppsamling i M&R, nå alene da Astrid var reist hjem til Bergen med Hurtigruten fra Molde. Dagens primære mål var Snøtinden, høyeste fjell i både Eide og Gjemnes kommune. Jeg hadde fått gode råd om snøforhold og adkomst av janyga (Jan Arne Nygaard) fra Molde, og valgte samme rute som han og min Peakbook-venn Flugis (Per Flugstad) gikk 1.10.2017.
Etter overnatting i Molde, var det en kort og grei tur gjennom Tussentunnelen til Fræna. Tok av mot høyre ved Halåsen inn på vei 278 og fulgte denne til Ugelstad der Ugelstad fjellvei starter. Kjørte denne til veis ende ved Ugelstadsetra p-plass der det allerede var parkert 3-4 biler pga rypejakt/høstferie. Værmeldingene for dagen var veldig bra, og Yr.no holdt hva de lovet!

Ugelstad fjellvei. Bompenger kr 30 kontant eller med Vipps
Parkering og turstart ved Ugelstadsetra

Meget tydelig, velbrukt og merket sti hele veien. Vått og myrete terreng østover til Kjølaskardet. Bratt opp gjennom bjørkeskog til litt før Tverrliknausen 650 moh. Herfra lettgått terreng med flott utsikt mot Snøtinden og Tussen-toppene.

På vei oppover mot Gongrøra (til venstre). Snøtinden litt til høyre for midten. Kakhaugen foran Snøtinden. Stortussen 1026 og Nordtussen 871 mot høyre

Gongøra
Ganske flatt topp-område med knauser og varde på GPS 32 V 425329 6972007. GPS på høyeste punkt et stykke sør for varden 32 V 425326 6971984.

Varden på Gongøra med lavere Kakhaugen nede mot høyre. Snøtinden og Tussene i bakgrunnen

Kakhaugen
Fortsatte ca 50 hm ned til den avrundete kulen Kakhaugen med varden på GPS 425024 6971988. Ned igjen ca 100 hm til stien og dalsøkket mellom Kaka og Snøtinden.

Kakhaugen mot høyre midt i bildet
Mot dalsøkket mellom Kakhaugen og Snøtinden

Snøtinden
Fra dalsøkket er det nye, ca 300 hm opp til toppen av Snøtinden. Stien går først vestover til den bratte skrenten ned mot dalen mellom Klokkhuset og Nordtussen før den dreier sørover og følger den bratte kanten mer eller mindre til topps. Flott, bratt utsikt oppover her! Noen cm med frosset nysnø siste 100 hm før toppen, men stort sett bar sti.
På toppen av Snøtinden er det en stor varde på GPS 32 V 424262 6971407, koordinater likt med det Kartverket oppgir for sin "fot bolt", men noen bolt kunne ikke jeg finne. Muligens ligger den inne i varden.

Flott varde på Snøtinden - kommunetoppen i Eide og Gjemnes!
Nydelig høstvær og nesten vindstille på Snøtinden!
Flere kom på toppen denne flotte dagen. En av dem tok bilde av meg ved varden

Lang og god pause på toppen og hyggelig prat med de tre andre som kom på toppen like etter meg. På vei ned igjen var det tydelig at rypejakten var på gang. Hørte skudd og så flere jegere på vei nedover i terrenget. Flott jaktområde.

På vei ned fra Snøtinden fløy en flokk på ca 60 ryper over kanten sør for Klokkhuset. Slikt må vel være en rypejegers våte drøm .....

Retur samme vei som opp til Gongrøra. Der støtte jeg på en jeger, men han hadde ikke fått fugl. Lenger nede under Gongøra gikk det forøvrig opp en mindre flokk med ryper. Dette må være bra jaktterreng!
Tilbake ved bilen etter en fin tur i spennende terreng til en flott, dobbel kommunetopp i M & R kl. 16. Tusen takk tll janyga (Jan Arne Nygaard) for nyttig informasjon om rutevalg til Snøtinden!

Start date 12.10.2017 11:31
End date 12.10.2017 16:04

Flott..

Written by janyga 26.10.2017 21:39

..at det ble en fin tur, Knut Sverre. Snøtinden er ikke verst den:-) Fantastisk med den store flokken med ryper!

Sv: Flott..

Written by knutsverre 27.10.2017 19:38

Ja, dette ble en virkelig flott tur med det beste været på mange dager! Heldig med den! Rypene ja - jeg har aldri før sett så stor flokk med ryper. Det var nok adskillig flere enn det bildet viser, og de fløy frem og tilbake over eggen mellom Klokkhuset og Snøtinden, sikkert skremt av jegerne i området.