Storfjellet fra Holme (11.10.2017)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Holme (49m)
Endpoint Holme (38m)
Ascents Storfjellet (185m) 11.10.2017

Storfjellet fra Holme

Nest siste toppen på Meland PF100 listen for min del. Med forbehold om at Røysetfjellet kan overraske, så må jeg si at dette var den minst givende toppen så langt. Til tross for at jeg tror jeg benyttet meg av den beste "stien" opp, så var ikke dette mye å skryte av. Bløtt og masse rotvelt, ingen utsikt fra toppen. Bildet øverst her er tatt litt lenger nede.

Jeg fikk tips fra en hyggelig dame på Oppslagstavle for Meland om at det gikk et hjortetråkk opp mot Storfjellet. Dette skulle gå like ved Blåklokka barnehage, som benyttet seg flittig av det.

Jeg begynte turen min like ved barnehagen og krysset elven på baksiden. Her fulgte jeg en steingard innover i skogen, hvor jeg kom til en fin liten leirplass hvor noen har satt opp en gapahuk og noen benker. Her fant jeg en sti som så ut til å gå i retning Storfjellet. Fulgte denne videre innover i skogen, over steingarden og videre oppover mot toppen. Stien ble gradvis svakere og gikk mer over til nevnte hjortetråkk. Grunnet mye rotvelt ble det en del improvisering både på vei opp og ned. Noen har tydelig forsøkt å merke stien oppover, det henger hvite bånd i trærne flere plasser. Toppen byr på null utsikt og masse rotvelt.