Kommunetoppen i Hamarøy - Matterhorn aka Gasskatjåhkka (09.10.2017)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point parkering/sva ca. 100 meter før bom (541m)
Endpoint samme (547m)
Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 09.10.2017
Visits of other PBEs Gjerdalsveien p-plass (555m) 09.10.2017
Toppen sett fra skaret ved vann 910moh

Fra parkering like før bom fulgte jeg en lettgått sti innover øst for vannet Jierddajávrre, Vider sørvestover rett mot skaret ved vannet Hálljejávrre, på 910 moh. Her var flotte sva å gå på. Etterhvert merket jeg stor forskjell på sol og skyggeside hva fotfeste angikk. Det var nydelig sol, men i skyggen lurte frosset mark, såpeglatt is og sleip mose/lav. Tipper tempen i skyggen var mellom 0 og -5 grader denne dagen. Vel oppe ved Hálljejávrre valgte jeg å gå langs østsiden. Det ble imidlertid fort klart at jeg måtte trekke litt opp i fjellsiden for å unngå sva som gikk rett ned i vannet og som nok var fulle av is. Jeg burde egentlig ha trukket litt østover, til venstre med en gang jeg kom opp i skaret, for så å ha holdt 20-30 meter over vannet, på en helt utrolig flott hylle, som fulgte vannet hele veien. Så nesten ut som en vei tilrettelagt av mennesker. Men den er naturskapt.
Pga. isen og den glatte mosen enkelte steder begynte jeg å grue meg til svaene opp mot toppen. Det skulle imidlertid vise seg at de var i all hovedsak tørre og ga god friksjon sålenge de lå/hadde ligget i solen. Etter en del tunge høydemetre var jeg oppe på breen. valgte å gå i kanten og så krysse breen. Her har jeg ingen kunnskap om sprekker etc., så dette må sjekkes før man følger ruta jeg gikk. Vel oppe på sørryggen er det fine forhold, med sva og store steiner med god friksjon. Nå var det også noe forholdsvis ny snø å ta hensyn til. Men biten fra breen og opp er ikke lang, og ca. 100 høydemeter.
Toppen som både har en fantastisk flott form og spennende men god adkomst, gir en utrolig deilig utsikt. Man ser langt inn i Sverige, snødekte fjell så langt øye rekker, og spissere topper mot kysten. Høstfargene nede i dalen, og det gyldene fjellet som etterhvert bader i lav høstsol gir mange kontraster.
I motsettning til nede i dalen hvor det blåste og var surt, var det nesten vindstille på toppen. Men solen går fort ned nå, så det ble ikke lange pausen på toppen.
Ned samme rute, med små unntak langs Hálljejávrre. Nå fulgte jeg "stien/vegen" i siden hele veien ut. Etter skaret holdt jeg litt langt til venstre og endte opp med å gå på vestsiden av Jierddajávrre. Det gikk også godt an, men det er nok ørlitte enklere å følge stien, spesielt siste stykket mot parkeringen.

Dette var en kjempe tur. Jeg hold som vanlig god fart, som alltid når jeg går alene, så skal man kose seg må man legge inn litt lengre tid, og gjerne en rast eller to. Ørn, ravn og rype ble observert.

Tilbake mot Hálljejávrre. Stien sees godt som en tynn hvit strek av snø langs hele vannet på østsiden/til høyre i bildet
Start date 09.10.2017 12:51
End date 09.10.2017 17:09

Høyest i Hamarøy

Written by otto 11.10.2017 13:07

Ser du er storfornøyd med både turen og toppen. Vakkert fjell i spesielle omgivelser. Enig med deg i at fjellet fortjener en sekser..

Sylskarp profil

Written by Gråbein 11.10.2017 14:48

...og fast dekke hele veien omtrent. Ikke vanlig kost for en som går mye i urd til vanlig. Hit kan man trygt komme tilbake når man har bedre tid.