Oppstadhornet - høyest i Midsund (10.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Heggdalselva p-plass (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Opstadhornet (737m) 10.10.2017 12:36
Visits of other PBEs Heggdalselva parkering (30m) 10.10.2017 10:10
Sømmehytta (305m) 10.10.2017 11:07

Flott tur til Oppstadhornet

Dag 2 på kommune- og øytoppsamling i M & R. Værmeldingen for øyene vest for Brattvåg var ikke særlig gode med regn og sterk vind. Vi valgte derfor å trekke litt lenger inn i landet til Midsund. Etter overnatting i Brattvåg tok vi fergen over til Dryna, kjørte over denne øyen og Midøya til Otrøya og videre på sørsiden av øyen til Sør Heggdal der vi tok av mot venstre til Heggdalselva parkering.

Stor P-plass for turen til Oppstadhornet
Flott, gammel sti/stølsveg langs NV-siden av Heggdalselva

Første del av turen går på en tilgrodd traktorveg som er mulig å sykle (7-800m). Oppover langs NV-siden av Heggdalselva er det god sti/stølsveg, delvis med fine oppmuringer. Et sted er stien rast ut. og her er ruten lagt om litt lenger opp i den bratte skråningen. På vei oppover hørte vi lyd av det vi trodde var motorsag på andre siden av elven, men lyden minnet også om brunstbrølene fra hjortebukker. En kjentmann Astrid traff på returen, mente bestemt det måtte ha vært hjort vi hadde hørt, for det er mye hjort i terrenget.
Oppe ved Sømmehytta etter en knapp time. Astrid slet litt med formen, og valgte å gi seg her. Jeg fortsatte oppover gjennom meget vått myrterreng opp mot og over Slettheia der det fint og lettgått.

Gamle stølsmurer etter Heggdalssetra og Sømmehytta
Lettgått og fint oppe på Slettheia

Opp siste stigningen mot Oppstadhornet fant jeg ingen veldefinert sti, men mange forskjellige tråkk som jeg delvis fulgte i uproblematisk terreng. Ankom varden som ligger helt ute på stupet ned mot Oppstad. Kasse og turbok der jeg skrev meg inn. Rester etter et gammelt trigmerke og bolt. Statens Kartverk oppgir koordinatene 389505 6953886 som stemte med min GPS. PB-koordinatene lå noen meter fra punktet, og er justerte. Praktfull utsikt - se bilder.

På flaten NV for Opptadhornet før siste oppstigning
Utsikt mot Blåskjerdingane i sør
Oppstadhornet med Blåskjerdingane - kommunetoppen i Haram -  i bakgrunnen
Oppstadhornet med Blåskjerdingane - kommunetoppen i Haram - i bakgrunnen
Utsikt vestover Midsund mot Midøya og Bløkallen. Blåskjerdingane til venstre i bakgrunnen
Mot flotte Romsdaltopper - deler av Moldepanoramaet

Langs ryggen østover fra varden er det to andre topp-punkter som kan være av interesse. Det er ikke kart med 1m koter for området, men begge disse høyden ligger - på samme måte som Oppstadhornet - over 735m koten. Det første ligger på en umarkert haug 150 m øst for varden. GPS her 389657 6953884. Det andre ligger 270 m øst for varden og er markert av varde i form av en stor stein på høykant. GPS her 389774 6953888. Vanskelig å si hva som er høyest her oppe før det kommer mer nøyaktige kart, men jeg regner nå uansett med å ha vært på høyeste punkt!

Fra den østligste varden mot det offisielle Oppstadhornet
Fra haugen øst for varden mot østlig varde
Utsikt østover med Molde helt i bakgrunnen

Brukte en god del tid på toppen i det fine været og nøt utsikten. Retur omtrent samme vei, bortsett fra en liten uoppmerksom avstikker fra stien på Slettheia. Akkurat da jeg var tilbake ved bilen begynte det å regne! Bra timing!