Møyfallsnuten, Bleikaberg, Vasstunsnuten/Rossnos (17.09.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Mosdalsbu (1,010m)
Endpoint Sandvinsvatnet (90m)
Ascents Bleikaberg (1,518m) 17.09.2017
Møyfallsnuten (1,466m) 17.09.2017
Vasstunsnuten (1,454m) 17.09.2017
Visits of other PBEs Rossnos (1,408m) 17.09.2017

Møyfallsnuten, Bleikaberg, Vasstunsnuten/Rossnos

Siste dag av årets høsttur. Forlot Mosdalsbu kl 07:30 i like flott vær som det hadde vært på gårsdagens tur. Fulgte godt merket sti opp til Møyfallsnuten, som jeg nådde 1t 30 minutter senere. Her ble det en liten pause, samt en god-morgen melding til omverdenen (god mobildekning her). Videre gikk det relativt flatt sørover mot Bleikaberg. Steinete høyfjellsterreng, men enkelt å navigere. Jeg passerte pkt 1493 på østsiden og måtte ned rundt 40 hm før jeg tok fatt på den siste kammen opp på Bleikaberg. Fortsatt strålende vær, og da jeg ankom toppen vær det nesten vindstille. God utsikt sørover mot Stridfallsnuten og ruten jeg hadde kommet opp for to dager siden. Jeg tok en god pause med mat og drikke og nøt helgens siste minutter over 1500 moh.

Forlater Mosdalsbu kl 07:30.
Kommet opp og fått utsikt mot Folgefonna.
Toppen av Møyfallsnuten, 1466 moh.
Toppen av Bleikaberg, 1518 moh.

Etter pausen fant jeg veien ned mot "Bygdavarden" og satte kursen rett mot Vasstunsnuten. Det var godt å gå på litt mykere underlag igjen og jeg holdt et jevnt tempo mot toppen. Nådde toppen av Vasstunsnuten kl 12:20 og var innom alle topp punktene. Denne toppen er nok satt i skyggen av den mer populære Rossnos for det var ikke særlig tydelig sti her oppe. Det blåste også en litt sur vind på toppen, så jeg satte raskt kursen videre mot Rossnos. Og 15 minutter senere sto jeg på et ganske så imponerende utsiktspunkt. Stupbratt ned mot Odda! Området viste også tegn på å være betraktelig mer besøkt en den høyere Vasstunsnuten.

"Bare" 700 meter unna ruten min opp for to dager siden.
Tilbakeblikk mot Bleikaberg.
Toppen av Vasstunsnuten, 1454 moh.
Utsikt mot Odda fra Rossnos, 1407 moh.
Bilen står parkert ved Sandvinsvatnet langt der nede.

Etter 20 minutters pause var det på tide å starte på nedstigningen. Jeg fulgte en svak sti mot sør, men mistet den og gikk "off trail" ned til det bratteste partiet hvor jeg fant den igjen. Herfra var stien lett å følge helt ned til Håvås i Sjausetedalen. Her går det stier i mange retninger, de fleste til hyttene i området. Men siden det er manglende skilting er det ikke like lett å finne riktig sti, spesielt hvis man kommer oppover. Men jeg fant greit ned til Tjørnadalsfossen, hvor det ble en kort pause og av med ulltrøyen. Nå gjensto bare ca 600 bratte høydemeter ned til bilen. Disse gikk overraskende greit, det var (i motsetning til oppturen) heldigvis helt tørt nå. Jeg var også meget glad for at vandrestavene var med...

Nådde bilen etter 22km og rundt 8 timer på tur i flott høyfjellsterreng og fantastisk vær.

Utsikt ovenfor Tjørnadalsfossen, ca 650 moh.
Bratt ned Skansen mot Tjørnadalshaugen.