Rjukan sentrum til Gaustatoppen med overnatting (08.10.2017)  6

Written by overlandscape

Start point Rjukan (233m)
Endpoint Gaustabanen (1,160m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 08.10.2017
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 08.10.2017
Rjukan stistart 150 m øst for jernbanestasjon (300m) 08.10.2017

Startet hjemme hos mine foreldre og gikk bort til Jernbanestasjonen. På andre siden av skinnene starter det en sti som heter Stasjonslia. Det er en motbakke på 3.2 km og ender på ca. 940m hvor man treffer stien fra Selstali. Ca 1 time opp hit. Her kan man velge flere veier opp Gaustatoppen. Den mest spektakulære og min favoritt er opp Nordvestveggen. Man kan også gå mot Selstali og opp den veien eller man kan gå mot Svineroe.

Jeg valgte den siste veien i dag da det var snø deler av nordvestveggen og sikkert ganske så glatt. Veien mot Svineroe er fin å gå og man har flere utsiktmuligheter over Rjukan og Vestfjorddalen denne veien. Jeg valgte et punkt et stykke innover i dag. Spektakulært ned mot Rjukan by og Vestfjorddalen.

I stedet for å gå nedover mot Svineroe for deretter å gå oppover igjen satte jeg kursen rett opp mot rennene og skrådde under disse mot Turisthytta. Dette for å spare tid da jeg ville ha tid til å skifte og spise før solnedgangen. Helt greit å gå denne veien, men kanskje ikke noe jeg vil anbefale andre å gjøre da man må gå på steiner i alle størrelser. Fordelen hele denne veien fra byen er at jeg ikke så et menneske før jeg var på Turisthytta. Går man den vanlige veien fra Stavsro må man belage seg på å gå i kø.

Man kan kjøre opp til Selstali seter og gå Nordvestveggen, Selstali eller Svineroe-veien opp Gaustatoppen. Da sparer man Stasjonslia og vil sannsynligvis møte få eller ingen mennesker på noen av de tre veiene opp.

Jeg ankom toppen etter 4t inkl. pauser og fotografering, og fikk skiftet og spist i god tid før solnedgangen som var herlig denne dagen.

To av vertskapet i solnedgangen ved Turisthytta som ligger på 1850m

Jeg overnattet i hytta og traff på flere hyggelige mennesker som også overnattet. Jeg sto tidlig opp neste dag for å få med meg soloppgangen. Jeg gikk bort til toppunktet som ligger ca. 500m nordvest for Turisthytta.

Utsikt på vei mot toppunktet mot tårnet i soloppgangen

Etterhvert gikk jeg ned fra Turisthytta til Gaustabanen hvor det gikk buss til Rjukan sentrum 11:35. Jeg hadde svært god tid da jeg ruslet nedover i finværet. Tok bussen som ankom Rjukan sentrum 12:20 og tok 12:30-bussen videre derfra til Bergen.

Et fantastisk flott døgn og under er noen flere bilder fra turen

Rett under pinnen som markerer toppunktet under soloppgang

Månen på vei opp med lysene fra Gaustablikk