Harøyburet - høyest i Sandøy (09.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Harøyburet P-plass (25m)
Endpoint Harøyburet P-plass (25m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Harøyburet (156m) 09.10.2017 11:47
Visits of other PBEs Harøyburet parkering (25m) 09.10.2017 11:32

Dag 1 på øytopp- og kommunetoppsamling i Møre og Romsdal. Dagen i forveien kjørte vi fra Hyllestad til overnatting i Ørsta. Med litt tidlig avgang fra Ørsta var det ikke noe problem å nå frem til Brattvåg og fergestedet like ved der vi greitt nådde 1040-fergen til Harøy. Kjørte på vestsiden av øyen til et Stikk-ut skilt og inn til høyre på en smal skogsvei gjennom en allé av grantrær til Harøyburet parkering der vi satte fra oss bilen. Ingen andre ute på tur denne flotte dagen. Fulgte tydelig og velbrukt, men tidvis våt sti oppover mot toppen. På topp-platået er det en telekommunikasjons-mast, en varde, turbok og rester etter et trig-merke på høyeste punkt på

Harøyburet.
GPS her 369670 6959091, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er oppdaterte.

Tilrettelagt parkering ved forten av Harøyburet
Utsikt vestover mot Hyrvedalen.  Skulen 492 moh på Flemsøya i bakgrunnen
Utsikt vestover mot Hyrvedalen. Skulen 492 moh på Flemsøya i bakgrunnen
Trig-merket og varden på Harøyburet. Vindmøllepark i bakgrunnen
Himmel og hav og Astrid på Harøyburet. Nydelig dag!
Varden står på et litt lavere sted enn trig-punktet
Øyen Fjørtofta med Æafjellet 112 i forgrunnen. Flemsøya med Skulen 492 bakenfor mot høyre
Utsikt mot fastlandet i nordøst

Ned igjen samme vei. Vi hadde god tid til fergeavgangen fra Harøy og kjørte derfor nordover på øyen til Steinshamn, over den imponerende lange og smale moloen/veien til Finnøy og tilbake på østsiden av øyen, hele tiden i nydelig, klart høstvær.