Roadtrip, topptur og fergelogistikk i vakre Sunnhordland (08.10.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Myrdal
Endpoint Valevåg
Ascents Siggjo (473m) 08.10.2017
Trollevassnibba (432m) 08.10.2017
Tysnessåta (751m) 08.10.2017

Kommunetoppjakten i søndre del av Hordaland

Stod grytidlig opp denne søndags morgenen. Dagen skulle brukes til å bestige kommunetoppene i Sunnhordland. Effektivitet og nøye planlegging var de to faktorene som ville avgjøre hvor langt jeg kom. Å dra på kommunetoppjakt i Sunnhordland, er umulig å gjøre på kort tid. Flere av toppene ligger på øy, og det kreves derfor mange ferger. For å kunne klare å gjennomføre dette på en lang dag, måtte jeg derfor planlegge en rekkefølge og deretter beregne tidsbruk.

Jeg kjørte fra Bergen kl 08.12 og merket med det samme at jeg skulle ha beregnet mer tid til fergen fra Haljem som gikk klokken 08.50. Google maps sa det skulle ta 37 min å kjøre, men etter 20 min på kjøreturen, hadde jeg allerede lovet meg selv å aldri stole på denne tjenesten igjen. Etter å ha ligget i ræven på flere biler foran, i tillegg til en litt høyere fart i 70 sonen enn det jeg burde, ankom jeg fergeleiet intet mindre enn tre minutter før fergen gikk.

Jeg pustet lettet ut mens adrenalinet avtok før jeg kjørte ombord på fergen til Våge på Tysnesøya. Her var det kun fire andre biler. Merkelig nok traff jeg på Turid, som er en tidligere kollega av meg. Jeg hadde aldri forventet å treffe på kjentfolk her, og vi var begge like overrasket. Hun skulle videre til Hardanger med familien. Da jeg fortalte at jeg skulle på kommunetopper, svarte hun bare "Selvsagt skal du det!". Hyggelig å se henne igjen.

Panorama fra Tysnessåta

Meg på toppen av Tysnessåta

Været var helt topp. Ikke en sky på himmelen, og jeg forventet en innholdsrik og flott dag. Etter 30 minutter ankom fergen Våge. En idyllisk liten plass på Tysnesøya. Jeg kjørte til Humlevik og tok deretter av på den smale og meget dårlige anleggsveien inn til Myrdal. Her var det en flott og stor parkeringsplass. Ingen var så tidlig ute som meg, så denne var helt tom.

God skilting og info fra parkeringsplassen ved Myrdal.
God sti oppover mot toppen.

Fra Myrdal er det god sti og godt skiltet opp til Tysnessåta. Dette var første topp på programmet. Det høyeste punktet på øyen og Tysnes kommune. Jeg pakket en liten sekk og la i vei oppover. Det hadde vært nattefrost, og denne siden var i tillegg skyggebelagt. Steinene var derfor noe glatte. Lenger oppe ble jeg blendet av den sterke morgensolen, og kom på jeg hadde glemt solbrillene i bilen. Jaja. Får belage meg på å myse litt.

Utsikt mot Folgefonna

Småbratt men fin og god sti videre hele veien videre opp til toppen. Her oppe står en flott og stor varde. Jeg benyttet muligheten til å ta noen bilder med selvutløser. Fikk derfor løpt litt frem og tilbake. Satt i T-skjorte og oppbrettet bukse og spiste nistepakken ved varden. Utsikten var magisk. Her ser man langt. Spesielt nå når temperaturen er kjøligere og luften klarere. Jeg hadde god oversikt over Folgefonna, Bjørndalstindene, Hardanger, Stord og store deler av Bergen.

Navneskilt på toppvarden.
Gården ved Myrdal

Møtte et hyggelig lokalt par som kom opp like før jeg skulle starte på returen. Neste ferge gikk ikke før klokken 13.00, så jeg hadde derfor god tid. Litt for god tid faktisk. Stod og snakket med dem en stund, og nevnte at jeg skulle helt ned til Sveio. "Så står du her nå?" svarte damen. Jeg hadde ikke så mye valg. Jeg takket for praten og ruslet nedover mot bilen igjen. Traff på flere folk på vei oppover. Tysnessåta er virkelig en flott tur. Denne kan anbefales på det sterkeste. Kom tilbake til bilen og kjørte videre til fergeleiet på Hodnaneset. Herfra tok jeg fergen over til Jektavik på Stord. En kort fergetur på 10 minutter.

Mer herlig utsikt fra toppen

Distanse: 3,6 km
Høydemeter: 543 m
Tid: 2 t 7 min

Skjermdump av GPS-sporet mitt.

Siggjo - En liten majestet på Bømlo

Toppunktet på Siggjo.

Tiden hadde fløyet, og jeg besluttet med det samme å sette Mehammarsåta på vent. Dette var den lengste av alle turene og jeg tenkte det var bedre å kjøre videre for å først gjøre unna småtoppene i sør, og deretter se hvor mye tid som var igjen etter det. Jeg skulle jo tross alt tilbake samme vei. Fra Jektavik gikk derfor ferden videre til Bømlo.

Rikelig med info på parkeringsplassen her også.
?
?

Det var lenge siden jeg hadde vært her nede i Sunnhordland. Broene over til Bømlo gav virkelig et flott inntrykk av dette området. Utrolig idyllisk. Den neste toppen på programmet var Siggjo. Jeg kunne se den klart og tydelig herfra. Veldig flott topp. Kjørte til parkeringsplassen like nord for Indra Håvik. Med et eget skilt hvor det står "Siggjo P" var det ingen tvil om at dette er et populært turmål på Bømlo. Herfra går den mest brukte ruten opp.

På knausen like ved siden av toppunktet.

Jeg fikk ganske fort bekreftet at jeg ikke skulle bli alene på toppen i dag. En drøss med biler stod parkert i veikanten lenge før P-plassen. Jeg tok likevel sjansen på å kjøre inn hit, og her var flere plasser ledig. Pakket en liten sekk og la i vei oppover en liten anleggsvei. Lenger oppe kom jeg inn på en bred og god sti. Tørre og fine steiner. Rett og slett herlig. Forsøkte å holde et radig tempo oppover. Flere steder var det lagt ut både trebroer og tau. Litt vel mye tilrettelegging for min del. Prøvde å unngå mye av det, ved å følge stiene på siden.

Sunnhordland altså

Ankom omsider toppplatået. Her oppe er det ganske flatt. Gikk bort til hytten for å skrive meg inn i boken. Deretter opp på selve toppunktet, som ligger på en liten knaus ovenfor en liten stang like ved den store masten. Tok noen bilder og nøt den nydelige utsikten. Herfra så jeg faktisk Lyderhorn i Bergen. I sør så jeg langt ned mot Haugalandet i Rogaland. Trollvassnibba i Sveio, min neste topp på programmet, var også klar og tydelig. Folgefonna så også flott ut fra denne vinkelen. Startet på returen ned til bilen. Artig å kjøre litt tempo nedover de tørre steinene på stien. Ankom bilen etter kort tid. Kjørte nå videre sørover til Sveio.

Hytten på toppen av Siggjo

Distanse: 3,8 km
Høydemeter: 485 m
Tid: 1 t 19 min

Skjermdump fra GPS-sporet mitt

Ettermiddgsidyll på Trollevassnibba i Sveio

På toppen av Trollevassnibba

Etter å ha kommet ut fra Bømlafjordtunnelen, tok jeg av fra E39 og kjørte inn til Valevåg. Parkerte i veikanten ved noen andre biler, og fulgte en sti på andre siden av veien. Denne er noe bortgjemt bak et gjerde, men inne blant buskene er det mulig å se både stien og skiltet når du kommer kjørende.

Godt skiltet langs stien

Det var blitt ettermiddag og solen var på vei ned. Jeg forsøkte å holde et radig tempo oppover. Stien starter noe bratt herfra, men flater ut lenger oppe. Etter en liten stund deler den seg. Her var det skiltet mot Trollvatnet til høyre. Fulgte denne stien. Videre innover her var det ganske vått. Jeg gav etterhvert opp å komme meg tørrskodd over det hele. Jeg var ikke veldig imponert over kvaliteten på stien oppover her. Skikkelig skogsterreng. Trodde denne toppen skulle være mer populær enn som så. Kom etterhvert til et nytt skilt med retningspil mot Trollevassnibba. Gikk videre på en enda våtere sti før jeg kom opp på noen tørre svaberg. Her passerte jeg en stor familie. Stien videre opp var grei. God varding og lett å finne frem.

Nokså våt sti.
God varding

Ankom toppen etter rundt 30 minutter og nøt den flotte utsikten herfra også. Flott utsyn over mye flott i Sunnhordland. Folgefonna og Ulvanosa var nærme. Etnefjellene og Hugalandet var også flott. På toppen av Trollevassnibba er en fin varde med skilt og postkasse. Fikk skrevet meg inn i boken. Familien jeg hadde truffet på lenger nede kom etterhvert opp de også. Stod en stund og snakket med dem. De var veldig hyggelige og gav meg både sjokolade og chips. De var interessert i fjelltopper og snakket om flotte turer rundt Folgefonna. De spurte hva en bergenser gjorde her nede, og lo godt da jeg forklarte at jeg samlet på kommunetopper.

Toppen av Trollevassnibba

Startet like etter på returen. Fulgte samme rute ned igjen. En fin tur dette her. På vei tilbake til Stord, fant jeg ut at jeg ikke ville rekke en tur til Mehammersåta i dag. Jeg hadde avtalt å levere bilen klokken 21.00 i Bergen, så både den og den vesle knausen i Fitjar, fikk stå til en annen gang. Jeg kjørte nå videre til fergeleiet i Sandvika og tok fergen tilbake til Haljem i nydelig kveldslys. Kjørte herfra tilbake til Bergen, hvor jeg ankom rundt klokken 20.15. Takk for tre flotte turer i den nydelige søndre del av fylket. Hordaland byr på mye flott og variert natur.

Og en nydelig utsikt

Distanse: 3,5 km
Høydemeter: 443 m
Tid: 1 t 34 min

Skjermdump av GPS-sporet mitt

Flott dag !

Written by Gunski 16.10.2017 21:42

Imponerende rapport Endre, dette kan du! Likte også bildene, veldig flotte! Har du fått nye sko ?